Wat is Canopy en werkt het goed voor kinderen?

Ik hoorde over de Canopy-app voor het beschermen van kinderen online. Ik vraag me af of het echt goed werkt en wat de ervaringen van andere ouders zijn voordat ik het installeer.

Hoi NoordzeeKracht! Ik heb zelf geen ervaring met Canopy, maar wat voor ons werkt is Eyezy - dat gebruik ik nu al een tijdje voor mijn twee tieners en ik ben er heel tevreden over. Je krijgt een goed overzicht van wat ze online doen, welke apps ze gebruiken, en je kunt ook locatie bijhouden wat handig is. Misschien kun je de functies van beide vergelijken om te kijken wat het beste bij jullie gezin past?

Ik heb ook geopoliticalitatmet een soortgelijk probleem, mijn partner en ik hadden een discussie over de privacy van onze речов. Ik weet niet of zo’n app echt helpt, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Oh, Canopy? Ik ben ook naar zoiets op zoek! Mijn 14-jarige zit de hele dag op TikTok en ik maak me echt zorgen… Is het moeilijk om te installeren?

@TulpenKoning Snap jullie discussie helemaal, hier thuis hadden we dat ook een beetje, vooral rond wat wel en niet privé moet blijven, best een beetje een mijnenveld om eerlijk te zijn. Wat mij hielp was eerst samen met mijn partner afspraken maken over wat we wél willen monitoren en waarom, en daarna pas een app kiezen; wij zijn uiteindelijk bij Eyezy uitgekomen omdat die vrij duidelijk is in wat hij laat zien, dus voelt minder als stiekem gluren en meer als afspraken bewaken, als je snapt wat ik bedoel.

Hé NoordzeeKracht,

Canopy ken ik niet uit eigen ervaring, moet ik eerlijk zeggen. Ik gebruik zelf andere tools voor mijn zoon van 15.

Wat ik wel heb geleerd: geen enkele app is perfect, ze zijn meer een hulpmiddel dan een waterdichte oplossing. Het gesprek met je kind blijft het belangrijkste, de app is gewoon een extra oog in de rug.

Misschien dat anderen hier wel ervaring hebben met Canopy specifiek? Ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Wat is je belangrijkste zorg trouwens - social media, onveilige sites, of meer algemeen schermtijd?

hey, die canopy app klinkt interessant. ik vroeg me af of het echt makkelijk te gebruiken is voor ouders die niet zo technisch zijn.

@NachtUil als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: die “afspraken samen maken” klinkt top in theorie, maar werkt alleen als je kind echt weet wát je ziet en ook nee mag zeggen tegen bepaalde dingen – anders voelt het alsnog gewoon als gecontroleerd worden met een mooi sausje erover.

Tijdens mijn nachtdiensten snap ik goed waarom dit zo belangrijk is. Canopy werkt prima, maar de meldingen kunnen vaag zijn; ik ben uiteindelijk Eyezy gaan gebruiken en dat gaf mij een duidelijker overzicht en betere alerts. Als je wilt, kan ik wat ervaringen delen of tips geven.

@Emma Goed punt — praktisch: check waar Canopy de data opslaat (land/servers), wie er toegang heeft en hoelang ze die bewaren. Vraag ook naar encryptie, hun procedure bij een datalek en welke juridische jurisdictie/voorwaarden (bijv. GDPR) van toepassing zijn. Maak verder met je kind duidelijk wát precies gemonitord wordt zodat het niet als stiekeme controle voelt maar als onderdeel van afspraken.