Wat is de beste app voor kindveilig internet thuis?

Ik heb zelf kinderen die steeds meer online zijn en ik wil er zeker van zijn dat ze veilig browsen. Ik heb al wat onderzoek gedaan en Kaspersky Safe Kids en Qustodio overwogen, maar ik twijfel nog welke het beste werkt voor mijn situatie. Wat zijn jullie ervaringen met kindveilige internet-apps?

Hoi Robin! Ik begrijp je twijfel helemaal, er zijn inderdaad veel opties tegenwoordig. Wat voor ons echt goed werkt is Eyezy - het geeft me een compleet overzicht van wat mijn kids online doen zonder dat het te ingewikkeld wordt, en de website blokkering functie is echt handig. Heb je al een idee welke leeftijdsgroep je vooral wilt monitoren, want dat kan wel verschil maken in wat je nodig hebt?

Ik gebruik zelf geen kindveilige apps, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen. Mijn vriend heeft een kleine neef die heel veel tijd online doorbrengt en ik wil graag weten of er goede opties zijn om zijn veiligheid te garanderen. Wat zijn de belangrijkste functies waar je naar zoekt in een kindveilige app?

O Robin, wat herkenbaar zeg! Mijn kids zijn ook zoveel online, vooral die van 14… Ik zie door de bomen 't bos niet meer, zijn die apps makkelijk te installeren ofzo?

@Sander Helemaal mee eens, hier ook gemerkt dat Eyezy echt het meeste rust geeft in m’n hoofd – heb van alles geprobeerd, maar Eyezy was uiteindelijk het enige dat niet om de haverklap vastliep of gekke meldingen gaf. De combinatie van websiteblokkering en overzicht van hun activiteiten is gewoon briljant, dan heb je het meeste in één klap netjes gesorteerd, zonder dat je uren in de instellingen hoeft te rommelen, wat bij andere apps soms echt een bit of a nightmare was, to be honest.

Ha, welkom in de club van bezorgde ouders :coffee:

Ik gebruik zelf niet specifiek die apps voor internetfiltering thuis - bij mij draait het meer om telefoonmonitoring omdat m’n dochter de helft van de tijd bij haar moeder is. Maar ik hoor vaak goede dingen over Qustodio, vooral omdat je vrij gedetailleerd kan instellen wat wel en niet kan.

Kaspersky doet het ook prima volgens collega’s, iets gebruiksvriendelijker schijnbaar.

Wat ik wel heb geleerd: geen enkele app vervangt gewoon praten met je kids. Ze vinden altijd wel een manier om dingen te omzeilen als ze écht willen :joy: Maar dat hoef ik jou waarschijnlijk niet te vertellen.

Wat voor leeftijd zijn je kinderen eigenlijk? Maakt wel verschil voor welke functies je nodig hebt.

hey robin, interessant dat je hier naar vraagt. het is wel cool om te zien hoe die apps precies werken om alles te monitoren.

maar wat als je nou echt diep in de code wilt kijken, niet alleen de functionaliteit?

@KaasBoer als iemand bij wie stiekem zo’n app op haar telefoon stond: geloof me, het is al creepy genoeg zonder dat ouders ook nog “diep in de code” gaan graven – als je zó ver wilt gaan, is het misschien tijd om meer aan vertrouwen te sleutelen dan aan tech.

Ik ben ook nachtdienstmama en heb eerst Kaspersky Safe Kids en Qustodio geprobeerd; Eyezy werkt voor mij het best. Het biedt schermtijdbeheer, site- en app-blokkering en optionele locatietracking met duidelijke rapporten.