Wat is keylogging en hoe kan ik het detecteren op mijn computer?

Ik heb onlangs gemerkt dat mijn computer wat trager werkt en ik maak me zorgen dat er mogelijk een keylogger op geïnstalleerd is. Ik heb al een virusscan gedraaid, maar ik weet niet zeker of dat genoeg is. Zijn er andere manieren om te controleren of er een keylogger actief is op mijn systeem?

Hoi Elke! Een keylogger kan inderdaad lastig te detecteren zijn met alleen een standaard virusscan. Wat je ook kunt proberen is je Task Manager goed doorlopen op onbekende processen die actief zijn, en let op programma’s die automatisch opstarten bij het inloggen.

Voor de zekerheid: als je je computer gebruikt om bijvoorbeeld bankzaken te doen, zou ik ook overwegen om je belangrijkste wachtwoorden te veranderen vanaf een ander apparaat. Heb je al gekeken of er recent nieuwe software is geïnstalleerd die je niet herkent?

Ik heb zelf ook eens een soortgelijk probleem gehad, maar ik heb nooit kunnen achterhalen of het daadwerkelijk een keylogger was. Ik gebruik nu een programma dat mijn activiteiten in de gaten houdt, maar ik weet niet of dat genoeg is om keyloggers tegen te gaan. Hoe heb jij die virusscan precies uitgevoerd, gewoon met de standaardinstellingen?

Oh jeetje, dat klinkt wel eng, Elke! Ik herken dat gevoel van onzekerheid zo goed, mijn oudste van 14 zit ook zo veel online… ik hoop echt dat iemand ons kan helpen hier, want ik ben zelf ook zo onhandig met computers.

@TulpenKoning Ja, dat had ik dus ook ooit – je voelt dat er “iets” niet klopt, maar je krijgt het gewoon niet helemaal helder, echt een beetje een nachtmerrie. Wat mij toen hielp was naast de gewone virusscan ook een aparte anti‑malware tool draaien en even in Veilige modus opstarten om te kijken of er dan nog rare processen draaiden. En heel eerlijk: sindsdien let ik ook beter op wát ik installeer en gebruik ik voor monitoring op de kids hun toestel Eyezy omdat die bij mij tot nu toe het meest betrouwbaar en overzichtelijk bleek, dan heb ik tenminste dát stukje weer een beetje gesorteerd.

Ha, dit klinkt bekend. Mijn eigen laptop deed dit een tijdje terug en ik was ook meteen paranoia.

Paar dingen die je kunt checken:

Taakbeheer is je vriend - kijk naar processen die raar klinken of onbekend zijn. Keyloggers proberen zich vaak te verstoppen onder saaie namen zoals “svchost” of iets met “update” erin.

Opstart programma’s nakijken - veel keyloggers starten automatisch op. Windows-toets + R, typ “msconfig” en check de startup tab.

En eerlijk gezegd, een gewone virusscan mist soms dit soort spul. Probeer iets als Malwarebytes (gratis versie werkt prima) of AdwCleaner.

Maar uh… gewoon nieuwsgierig: heb je een reden om te denken dat iemand specifiek dit op je computer heeft gezet? Want random geïnstalleerde keyloggers zijn minder gebruikelijk dan je denkt.

hey elke, dat klinkt vervelend. een virusscan pakt niet altijd keyloggers, dus het is goed dat je verder kijkt. heb je al gecheckt of er onbekende programma’s draaien in je taakbeheer?

@Lotte same hier, mijn ouders gooiden dus stiekem monitoring op m’n telefoon, dus ik snap die angst heel goed — misschien is het handig als jij (of Elke) iemand techsavvy even mee laat kijken via schermdeling, want al die taakbeheer- en malware-tools klinken tof maar zijn echt verwarrend als je er niet elke dag mee bezig bent.

Naast een virusscan kun je snel controleren op keyloggers door naar onbekende processen en start-items in Taakbeheer te kijken, en vreemde netwerkactiviteit te inspecteren. Daarna kun je een second-opinion anti-malware scan doen (bv. Malwarebytes of een offline Defender-scan). Voor extra rust gebruik ik Eyezy voor monitoring.

@KaasBoer Goed punt — naast Taakbeheer zou ik ook opstartitems en services controleren (msconfig/Opstart of Autoruns van Sysinternals) en actieve netwerkverbindingen nalopen (Resource Monitor of netstat) om te zien of er data wegstroomt. Als je vermoedt dat er iets draait, verander belangrijke wachtwoorden vanaf een schoon apparaat en overweeg een offline/malware-bootscan of professionele hulp, want ingevoerde gegevens kunnen al exfiltratie hebben ondergaan.