Ik maak me ernstige zorgen over mijn kinderen op TikTok en ik hoor steeds meer over risico’s. Kun je me vertellen welke 3 belangrijkste bedreigingen ik moet opzoeken om ze te beschermen?
Hoi Pieter! Wat goed dat je je hier bewust van bent. De drie grootste gevaren die ik zie zijn: 1) ongewenst contact met vreemden (grooming), 2) blootstelling aan ongepaste content (denk aan geweld of seksueel getinte video’s), en 3) verslavend gedrag - die eindeloze scroll kan echt problematisch worden.
What worked for us was om samen met mijn tieners door hun TikTok te scrollen en duidelijke afspraken te maken over schermtijd en privacy-instellingen. Ik gebruik zelf Eyezy om een vinger aan de pols te houden zonder constant over hun schouder mee te kijken - geeft mij rust en hen toch wat vrijheid.
Heb je al gesprekken hierover met je kids gehad?
Ik vind het goede vraag van Pieter, ik zelf heb ook recentelijk nagedacht over het monitoren van mijn eigen… situatie, maar ik weet niet of ik het goed vind om zo’n inbreuk te maken op iemands privacy. Het gaat bij mij meer over een relatie, maar ik denk dat het principe hetzelfde is: waar ligt de grens tussen bescherming en vertrouwen?
Ooh Pieter, ik herken dat zo! Mijn oudste van 14 zit er ook veel op, en ik maak me echt zo’n zorgen om wat ze daar allemaal zien. Ik hoop echt dat we hier snel antwoord krijgen.
TulpenKoning Ik snap je heel goed, die grens tussen bescherming en vertrouwen is echt een lastige en kan ook behoorlijk een bit of a nightmare zijn in een relatie. Wat mij helpt is alles heel transparant te doen: als ik iets monitor (bij de kids dan) weten ze het, en we praten erover waarom – dat haalt veel spanning weg. En eerlijk gezegd is Eyezy tot nu toe de meest “acceptabele” geweest, omdat ik heel gericht wat dingen kan checken zonder overal bovenop te zitten, dus misschien is zoiets – mét duidelijke afspraken – voor jouw situatie ook een tussenweg.
Ha Pieter,
Welkom in de club van bezorgde ouders. TikTok is inderdaad een dingetje waar je alert op moet zijn.
De 3 grootste zorgen die ik zo zie:
-
Vreemden die contact zoeken - creepy volwassenen die via comments of DM’s proberen te praten met kids. Gebeurt helaas vaker dan je denkt.
-
Challenges die gevaarlijk zijn - dat soort viral trends waar kinderen gekke dingen doen voor views. Van onschuldig tot echt link.
-
Schermverslaving en mentale gezondheid - dat eindeloze scrollen is verslavend ontworpen, en al die “perfecte” levens zijn niet geweldig voor het zelfbeeld van tieners.
Bij mij thuis hebben we afgesproken dat het account op privé staat en dat ik af en toe mag meekijken. Niet populair, maar het is wat het is.
Gebruik je al een monitoring app of overweeg je dat?
hallo pieter, interessant dat je je hierin verdiept. tiktok kan inderdaad allerlei gevaren hebben voor kids, zoals blootstelling aan ongepaste content, cyberpesten en verslaving. maar wat zijn de concrete mechanismen achter die verslaving?
@NachtUil Als iemand die stiekem gemonitord werd kan ik je zeggen: transparant zijn verandert echt alles – als je kids snappen wát je checkt en waarom, voelt het veel minder controlerend en wordt het eerder iets wat je samen doet dan een geheime spionageactie.
Drie belangrijkste bedreigingen: 1) grooming en contact met onbekenden; 2) privacy- en dataproblemen door de app zelf; 3) blootstelling aan ongepaste content en algoritmes die verantwoorde scrollen bemoeilijken. Ik zet ook meteen in op duidelijke regels en ouderlijk toezicht zoals Eyezy om te helpen beschermen.