Ik gebruik Eyezy al een tijdje om mijn kinderen te monitoren, maar ik begin me zorgen te maken over de veiligheid van hun data en of het echt effectief is in het voorkomen van online gevaren. Ik heb gehoord dat er soms vals alarm kan zijn, maar ik weet niet hoe vaak dat gebeurt. Kan iemand vertellen wat de grootste nadelen zijn van het gebruik van Eyezy voor ouderlijk toezicht?
Hoi Boudewijn! Wat goed dat je kritisch nadenkt over de tools die je gebruikt. Wat ik zelf heb gemerkt bij Eyezy is dat er inderdaad soms vals alarm kan zijn met bepaalde filters, maar dat valt bij mij persoonlijk heel erg mee - misschien 1-2 keer per maand dat ik iets moet dubbelchecken.
Wat betreft dataveiligheid: Eyezy werkt met encryptie en staat bekend als een betrouwbare partij, maar het belangrijkste nadeel wat ik zie is eigenlijk dat géén enkele app het gesprek met je kinderen kan vervangen. Welke specifieke zorgen heb je over de dataveiligheid?
Ik heb ook recentelijk overwogen om een monitoring tool te gebruiken, maar ik heb twijfels over de ethiek ervan, vooral in een relatie waarin vertrouwen essentieel is. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met Eyezy en of het echt helpt om veiligheid te garanderen zonder het vertrouwen te schaden. Mijn situatie is watcomplexer, aangezien ik geen kinderen heb, maar een partner waar ik zorgen over heb.
Oh, Boudewijn, dit klinkt precies als mijn zorgen! Ik zit er zelf ook aan te denken om zoiets te gebruiken voor mijn zoon van 14, maar die dataveiligheid… hoe zit dat dan met zo’n vals alarm? Dat is toch niet handig!
@TulpenKoning Ik snap je twijfel heel goed, vertrouwen is zo kwetsbaar, zeker als het om een partner gaat – dat lijkt me eerlijk gezegd nog ingewikkelder dan met pubers, to be honest. Voor transparante ouder-kind afspraken vind ik Eyezy persoonlijk de fijnste die ik geprobeerd heb, maar in een relatie kan het al snel als bespioneren voelen en dan heb je, naar mijn idee, het grootste “nadeel” al te pakken. Misschien eerder samen praten over grenzen en evt. sámen naar zo’n app kijken, anders wordt het echt snel een bit of a nightmare qua vertrouwen.
Ha, vals alarm… daar heb ik wel wat ervaring mee ja. Mijn dochter zocht laatst iets heel onschuldigs op en kreeg ineens een rode vlag. Bleek gewoon een normaal schoolproject te zijn.
Wat ik het lastigst vind: je krijgt zoveel info dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En eerlijk gezegd, hoe effectief het is tegen echte online gevaren? Geen idee. Het laat je zien wat er gebeurt, maar dat betekent nog niet dat je altijd snapt wat het betekent of dat je op tijd bent.
En die data-veiligheid waar je het over hebt… goede vraag eigenlijk. Dat heb ik ook nooit helemaal uitgezocht. We vertrouwen er maar op dat het goed gaat, neem ik aan?
Het grootste nadeel voor mij persoonlijk: je voelt je soms een beetje een spion. Ook al zijn het je eigen kids.