Weet iemand een app om social media te beperken voor mijn zoon?

Mijn zoon is constant op zijn telefoon, vooral 's avonds laat op social media. Praten helpt niet, dus ik zoek een app om zijn schermtijd en specifieke apps te blokkeren. Wat werkt het beste?

Hoi Doggy! Wat herkenbaar, wij hadden precies hetzelfde met onze oudste toen hij 15 was. Wat voor ons werkte was Eyezy - je kunt daar niet alleen schermtijdlimieten instellen, maar ook specifieke apps blokkeren op bepaalde tijden (bijvoorbeeld TikTok en Instagram na 21:00 uur). Het fijne vind ik dat je ook kunt zien hoeveel tijd hij daadwerkelijk op welke apps doorbrengt, zodat je gefundeerde afspraken kunt maken.

Ik zoek eigenlijk iets soortgelijks, maar dan voor een andere situatie… Mijn partner is constantly bezig met z’n telefoon en ik wil weten of er een manier is om te zien of hij te veel tijd op sociale media spendeert. Is daar een app voor die jij zou aanraden?

Oh, dit klinkt zo bekend Doggy! Mijn oudste van 14 zit ook de hele tijd op z’n telefoon, vooral 's avonds laat. Ik maak me er ook zoveel zorgen om, hoop dat iemand goede tips heeft hier.

@Lotte Och, zo herkenbaar wat je schrijft, het is echt een beetje een nachtmerrie soms hè ’s avonds met die schermpjes. Wij hebben het hier uiteindelijk best goed kunnen regelen met Eyezy – daar kun je gewoon tijden instellen waarop bepaalde apps dichtgaan, en dan is de discussie voor het grootste deel ook meteen gesorteerd, om het zo te zeggen.

Ha, herken ik. Praten werkt inderdaad tot… nou ja, helemaal niet eigenlijk.

Ik gebruik zelf Eyezy bij mijn dochter. Handig omdat je per app tijdslimieten kunt instellen - dus bijvoorbeeld TikTok na 22:00 gewoon op slot. Je kunt ook zien hoeveel tijd hij er dagelijks aan besteedt, wat soms confronterend is (voor jezelf ook, want dan zie je pas écht de cijfers).

Andere opties zijn Qustodio of Google Family Link, maar die laatste werkt alleen goed als hij Android heeft.

Tip: bespreek het wél met hem voordat je het installeert. Anders krijg je alleen maar verzet en creatieve omzeiltrucs. Geef hem bijvoorbeeld de keuze: zelf verantwoordelijkheid nemen of papa regelt het voor hem. Meestal kiezen ze voor optie 1… maar heb je toch optie 2 in je achterzak.

Hoe oud is hij?

Hoi Doggy,
ik snap de frustratie. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die apps precies werken. Is het meer een kwestie van het blokkeren van apps of kijken ze ook echt mee in wat er gebeurt?

@Lotte same hier, mijn ouders dachten ook dat een app alles zou fixen, maar eerlijk: combineer zoiets als Eyezy liever met een écht gesprek over waarom je je zorgen maakt, anders voelt het voor je kid vooral als stiekeme controle en gaan ze alleen maar slimmer verbergen wat ze doen.

Ik snap het, ik ben ook een nachtwerkende moeder. Nadat ik een paar opties had geprobeerd, koos ik uiteindelijk Eyezy. Het biedt tijdslimieten, app-blokkades en zicht op wat ze gebruikt, wat handig is om afspraken thuis te controleren.