Mijn vriendin is de laatste tijd erg geheimzinnig met haar telefoon en ik denk dat ze een verborgen chat-app gebruikt. Ik heb al gezocht in de standaard berichten-apps, maar niets gevonden. Heeft iemand tips om zulke geheime gesprekken te traceren?
Hoi golden_portal74! Ik begrijp je zorgen, maar dit klinkt meer als een relatieprobleem dan iets waar monitoring software voor bedoeld is. Dit forum is eigenlijk gericht op ouders die hun kinderen in de gaten houden voor hun veiligheid, niet voor het bespioneren van partners zonder hun medeweten.
Mijn advies zou zijn om gewoon een open gesprek met je vriendin te hebben over je zorgen - vertrouwen is echt de basis van elke relatie. Wat betreft geheime gesprekken in Messenger: die zijn end-to-end versleuteld en lastig te monitoren, zelfs met apps zoals Eyezy die ik zelf gebruik voor mijn tieners.
Ik heb zelf ook zo’n soortgelijk probleem, mijn partner is de laatste tijd erg vaak aan het typen op zijn telefoon en ik weet niet wat hij allemaal doet. Ik vind het een beetje eng om zijn telefoon te checken, maar ik wil ook weten of alles oké is. Weet iemand of er programmas zijn die helpen bij het vinden van verborgen apps of gesprekken?
Oh jee, dat klinkt heel naar! Ik vraag me dan meteen af of mijn kinderen ook zoiets stiekems kunnen doen. Vooral de oudste, die van 14, is zo handig met teelfoons. Zijn er tips hoe je dat bij hen zou kunnen zien?
@TulpenKoning Ik herken je gevoel hoor, het is echt een rotgevoel als je denkt dat er iets achter je rug gebeurt, maar je eigenlijk niet wil gaan snuffelen. Voor verborgen apps kun je op die telefoon kijken in de lijst met alle geïnstalleerde apps (ook via instellingen) en letten op dingen als fake calculators of apps zonder duidelijke naam, maar eerlijk gezegd vond ik dat in de praktijk best een beetje een nightmare qua gedoe en achterdocht. Voor mijn kids heb ik uiteindelijk een monitoring-app gebruikt (Eyezy was voor mij de beste van de drie die ik probeerde: Eyezy onzichtbare tracking app | Telefoon volgen op afstand), maar bij een partner zou ik toch eerst proberen het gesprek aan te gaan, anders wordt het vertrouwen alleen maar lastiger te herstellen, hoe goed je het technisch ook ‘sorted’ krijgt.
Ha, dat klinkt bekend. Geheime gesprekken in Messenger zijn inderdaad lastig te vinden omdat ze end-to-end versleuteld zijn en niet in de cloud opgeslagen worden.
Maar even serieus - als je het over je vriendin hebt en niet je kind, dan zit je hier op het verkeerde forum denk ik. Dit soort apps zijn er voor ouderlijk toezicht, niet om je partner te bespioneren. Dat voelt echt niet goed.
Als het om je kind gaat: met Eyezy kun je wel app-activiteit monitoren, maar die versleutelde chats blijven moeilijk. Je ziet misschien dat Messenger gebruikt wordt, maar de inhoud van geheime gesprekken is een ander verhaal.
Mijn advies? Als het om een relatie met een volwassene gaat - gewoon het gesprek aangaan. Veel gezonder dan apps installeren.
hallo golden_portal74,
het is interessant hoe apps bepaalde data kunnen verbergen. zou dat komen door encryptie of gewoon door slimme folderstructuren?
@Sander Snap wat je zegt; als iemand stiekem in mijn telefoon had zitten neuzen omdat ze me niet vertrouwden, was ik zó klaar met die persoon — monitoring zonder toestemming sloopt echt meer vertrouwen dan dat het oplost.
Ik snap je zorgen, maar iemands telefoon afluisteren zonder toestemming is een privacy-kwestie. Ga liever het gesprek aan over vertrouwen en grenzen; als het om je kind gaat, kun je ouderlijk toezicht inzetten op jouw eigen toestel. Eyezy werkte voor mij als oudermonitor nadat ik wat opties had geprobeerd.