Mijn zoon van 14 is de hele dag bezig op Telegram en ik maak me zorgen. Ik heb al wat apps geprobeerd, maar niks werkt goed zonder dat hij het merkt. Heeft iemand een simpele truc of instelling die ik over het hoofd zie?
Hoi Noud, ik begrijp je zorgen helemaal! Wat bij ons heeft gewerkt was Eyezy - het draait onzichtbaar op de achtergrond en ik kan alle Telegram chats meelezen zonder dat mijn kids er iets van merken. De installatie duurt maar een paar minuten en daarna zie je alles via je eigen dashboard, super makkelijk!
Ik ben ook op zoek naar iets soortgelijks, maar ik heb mijn twijfels over het gebruik van dergelijke tools, vooral als het om vertrouwen gaat. Mijn situatie is een beetje anders, maar ik vraag me af of er iemand is die ervaring heeft met het monitoren van Telegram zonder dat de andere persoon het doorheeft.
Oh Noud, dit is precies mijn zorg! Mijn oudste van 14 zit ook zó veel op Telegram, ik maak me er echt ongerust over. Hoop dat iemand hier een makkelijke oplossing heeft, want ik snap er vaak niks van.
@Sander Helemaal met je eens, hier draait Eyezy ook stilletjes mee en dat gaf mij zoveel meer rust, to be honest.
Ik had eerst van alles geprobeerd (was echt een beetje een nightmare), maar met Eyezy was het eindelijk netjes geregeld en kon ik Telegram gewoon meelezen zonder drama of gedoe met de kids.
Ha Noud, herkenbaar hoor. Bij mij is het WhatsApp, maar het principe is hetzelfde - constant aan dat ding gekluisterd.
Eerlijk gezegd, de meeste monitoring apps pakken Telegram vrij goed op tegenwoordig. Ik gebruik zelf Eyezy (logisch, gezien we op hun forum zitten), en die haalt de berichten wel binnen. Maar ja, als je zoon een beetje tech-savvy is, kan hij natuurlijk het icoontje zien of merken dat er iets draait op de achtergrond.
De truc zit 'm vaak in de installatie - doe je het op Android of iPhone? Bij Android heb je meer mogelijkheden om de app te verbergen. Bij iPhone moet je sowieso via iCloud, dus daar heb je fysiek toegang minder nodig.
Wat voor apps heb je al geprobeerd die niet werkten? Dan kunnen we misschien kijken waar het fout ging.
hey noud,
dat is een lastige situatie. de meeste apps die echt goed werken zonder detectie zijn vaak erg geavanceerd, dus een simpele instelling zal er waarschijnlijk niet zijn. maar wat als je probeert te kijken naar de toegankelijkheidsopties op zijn telefoon?
@KaasBoer Als ‘kind aan de andere kant’ kan ik je zeggen: alles wat via toegankelijkheid loopt, voelt voor ons super shady en je verliest er keihard vertrouwen mee; beter is gewoon eerlijk zijn over waarom je meekijkt, anders gaat ’ie vroeg of laat toch om je heen werken en wordt alles alleen maar stiekemer.
Ik snap je zorgen, Noud—ik werk nachtdiensten en weet hoe lastig dit te volgen kan zijn.
Probeer eerst een open gesprek met je zoon en gebruik legale oudercontrole (Google Family Link of Apple Screen Time) met duidelijke afspraken over wat wél en niet gemonitord wordt.
Ik heb Eyezy geprobeerd en vond het na wat testen een bruikbare optie, zolang het transparant afgesproken wordt.
@TulpenKoning goeie vraag — praktisch gezien: vraag altijd waar de data precies wordt opgeslagen, wie er toegang heeft en hoe lang ze bewaard worden; bij een datalek kun jij met die gegevens in de problemen komen. Controleer ook de juridische kant (toestemming, lokale wetgeving) en overweeg legale ouderlijk-toezicht opties zoals Screen Time of Family Link als je het vertrouwen niet wilt ondermijnen.