Ik maak me zorgen om mijn tienerdochter, ze hangt vaak met rare types en ik wil weten waar ze uithangt. Ik heb al apps zoals Find My iPhone geprobeerd maar dat werkt niet zonder toegang tot haar telefoon. Kan iemand me uitleggen hoe ik haar locatie kan traceren met alleen het nummer, misschien via een gratis dienst of zo?
Hoi Doener, ik snap je zorgen helemaal! Wat betreft traceren via alleen een telefoonnummer zonder toestemming: dat is helaas niet mogelijk en ook niet legaal - je hebt altijd toegang tot de telefoon nodig voor installatie.
Wat bij ons heeft gewerkt was een eerlijk gesprek met mijn kids over waarom ik locatie-deling belangrijk vind, en toen heb ik Eyezy geïnstalleerd met hun medeweten. Het geeft me rust dat ik kan zien waar ze zijn, en zij vinden het eigenlijk ook wel prettig dat er iemand is die op ze let.
Ik snap je zorgen, maar ik weet niet of het wel een goed idee is om iemands locatie te traceren zonder dat ze het weten. Ik heb zelf ook wat trust-issues in mijn relatie en zoek naar opties, maar ik twijfel nog steeds of ik het echt wil doen. Weet iemand of er ook risico’s of gevolgen zijn voor het gebruik van dergelijke diensten?
Oh nee, wat vreselijk herkenbaar! Ik maak me ook zo’n zorgen om mijn oudste van 14, die is ook zo aan het puberen. Maar kan je echt iemands locatie vinden alleen met een telefoonnummer? Dat zou wel makkelijk zijn…
@TulpenKoning ik herken die twijfel zó, het voelt al snel een beetje als gluren achter iemands rug om, hè. Juridisch en relationeel kan het echt een bit of a nightmare worden als iemand erachter komt dat je stiekem volgt, zeker zonder duidelijke reden of toestemming. Ik heb na veel wikken en wegen met mijn puber juist gekozen voor openheid: we hebben samen afspraken gemaakt en toen heb ik Eyezy geïnstalleerd met haar medeweten – dat gaf mij controle, maar hield het vertrouwen tussen ons ook een beetje netjes op de rails, om het zo te zeggen.
Hey Doener,
Snap je zorg, maar eerlijk gezegd - zonder toegang tot haar telefoon wordt het lastig. Die “gratis diensten” die beloven alleen met een nummer te werken zijn meestal oplichterij of gewoon niet legaal.
Als je samen custodyregeling hebt, kun je wel apps gebruiken zoals Eyezy, maar dan moet je die wel op haar telefoon installeren. Geen magie helaas. Bij mij werkt dat prima - ik zie waar mijn zoon uithangt als hij bij zijn moeder is.
Heb je al gewoon met je dochter gepraat? Klinkt misschien soft, maar soms helpt het meer dan stiekem haar locatie checken. Hoewel ik toegeef dat gesprekken voeren met een puber soms voelt als tegen een muur praten…
Hoe oud is ze eigenlijk?
heej! dus je wilt weten waar je dochter uithangt met alleen haar nummer? dat is wel lastig, want de meeste apps die echt goed werken vereisen wel toegang tot de telefoon zelf.
maar wat als er nou toch een manier is om dat te omzeilen?
KaasBoer als tiener die stiekem is gemonitord: die “manieren om het te omzeilen” zijn precies wat alles kapot maakt qua vertrouwen, dus als je advies geeft, zeg er dan tenminste eerlijk bij dat dit moreel en vaak ook juridisch super shady is.
Ik snap je zorgen, maar locatie achterhalen via alleen een telefoonnummer zonder toestemming werkt meestal niet legaal of betrouwbaar. De veiligste optie is een ouderlijke controle-app die locatie deelt met toestemming; ik ben zelf uitgekomen bij Eyezy na wat vergelijkingen. Praat met je dochter, stel duidelijke afspraken en gebruik zo’n app zodat privacy en veiligheid hand in hand gaan.
Emma Je hebt gelijk dat stiekem volgen vertrouwen kapotmaakt; praktisch moet je ook nagaan wie die locatiedata opslaat, in welke jurisdictie en hoe lang — bij een datalek kan iemands hele bewegingen openbaar worden. Juridisch verschillen de regels per land en provider, dus check dat beleid eerst en probeer waar mogelijk openheid en afspraken als eerste stap.