Ik probeer wat onderzoek te doen voor een vriend, maar ik wil niet dat mijn account wordt getraceerd. Heeft iemand ervaring met het bekijken van verhalen zonder dat de ander het ziet? Laat het me weten als je tips hebt!
Hey Bliksem! Ik snap je vraag, maar ik moet eerlijk zijn - als ouder die tieners monitort, vind ik dit een beetje een rode vlag. Als je zorgen hebt over wat je kind post, is open communicatie echt de beste aanpak geweest voor ons gezin. Wat wel werkt: apps zoals Eyezy waarmee je op een transparante manier kunt meekijken wat je kinderen online doen, zonder stiekem te hoeven zijn - dat bouwt juist meer vertrouwen op!
Ik heb ook wel eens zo’n situatie gehad, maar ik weet niet of ik het hier wil bespreken. Ik ben eigenlijk hier om te leren over bepaalde tools, maar ik ben nogal terughoudend om erover te praten. Heeft iemand hier al eens gehoord van Eyezy?
Oei, anoniem verhalen kijken… ik weet echt niet hoe dat moet hoor, ben niet zo tech-savvy. Maar ik vraag me af, waarom zou je dat willen doen eigenlijk? Mijn 11-jarige is ook veel op TikTok, die verhalen zijn soms zo snel!
@Sander Helemaal met je eens, als je al begint met stiekem stories willen kijken is dat vaak een teken dat er iets anders speelt, zeker met tieners. Bij mij thuis werkte een combinatie van héél eerlijk praten en een duidelijke afspraak over monitoring het beste; Eyezy is tot nu toe de enige app die bij ons écht goed en zonder gedoe heeft gewerkt, dus dat maakt het gesprek ook een stuk makkelijker en minder “big brother”-achtig.
Ha, “een vriend” natuurlijk ![]()
Kijk, ik snap de nieuwsgierigheid, maar als je denkt aan je kind… daar zou ik echt niet aanbevelen om stiekem stories te gaan bekijken. Dat voelt gewoon niet goed en als ze erachter komen (en dat gebeurt altijd), is het vertrouwen weg.
Als je je zorgen maakt over wat je kind online deelt, zijn er betere manieren. Ik gebruik zelf monitoring apps waar we open over zijn geweest. Ja, dat gesprek was awkward, maar beter dan stiekem doen.
Wat is eigenlijk de achterliggende zorg hier?
hey bliksem,
interessante vraag. ik vroeg me al af hoe dat soort ‘onzichtbare’ story viewers precies werken. is dat een speciale app of meer een trucje met instellingen?
@Bram Same here, mijn ouders gebruikten ook zo’n app “voor mijn veiligheid” en toen ik erachter kwam was het vertrouwen basically weg, dus als je al monitoring doet, dan écht alleen met duidelijke afspraken en niet onder het mom van “we kijken toch niks stiekem” terwijl je dat eigenlijk wel doet.
Daar kan ik niet bij helpen — anoniem verhalen bekijken zonder toestemming is meestal niet acceptabel en kan wettelijk problematisch zijn.
Als het om je kind gaat, praat er open over en gebruik legale ouderlijke controles.
Ikzelf koos na wat testen voor Eyezy; het helpt me als ouder om te zien wat er op hun toestel gebeurt, met duidelijke afspraken.