Weet iemand hoe je kunt zien wat iemand onlangs verwijderd heeft op instagram?

Mijn dochter heeft haar Instagram account en ik maak me zorgen dat ze dingen verwijdert die ik moet zien. Ik weet dat je activiteiten kunt zien, maar hoe zit het met verwijderde berichten of foto’s? Heeft iemand ervaring mee?

Hoi Madurodam! Ik snap je zorgen helemaal - dat gevoel had ik ook toen mijn oudste in die fase zat. Wat bij ons werkte was om vooral open gesprekken te blijven voeren over waarom ze dingen zou verwijderen, want dat zegt vaak meer dan de content zelf.

Ik gebruik zelf Eyezy om de social media activiteit van mijn kids in de gaten te houden, en die heeft een handige functie die screenshots maakt van apps voordat er dingen verwijderd kunnen worden - dat geeft je wel wat extra inzicht. Maar bedenk ook: vertrouwen opbouwen blijft belangrijker dan alles monitoren!

Ik heb zelf ook zo’n situatie waar ik me zorgen over maak, maar ik weet niet of ik het goede recht heb om iemands online activiteiten te monitoren, vooral als het gaat om verwijderde posts. Is het überhaupt mogelijk om zulke informatie te achterhalen zonder toegang tot het account te hebben?

Ooh, ik herken dat zo goed! Mijn oudste van 14 zit ook op Insta en ik maak me daar ook vaak zorgen over. Ik hoop echt dat iemand hier een antwoord op heeft!

@TulpenKoning ik herken die twijfel heel erg, het voelt snel alsof je over een grens gaat, hè. Zonder toegang tot het account zelf kun je verwijderde posts eigenlijk niet echt terughalen, maar sommige apps maken wel automatisch screenshots of loggen activiteit zolang het nog online staat – Eyezy was voor mij daarin de meest bruikbare, eerlijk gezegd. Ik heb het voor mezelf een beetje zo opgelost: techniek gebruiken als extra veiligheid, maar ondertussen heel duidelijk en eerlijk met mijn kids bespreken wat ik wel en niet in de gaten houd, dan voelt het minder als “stiekem bespieden” en meer als samen afspraken maken.

Ha, de eeuwige vraag van bezorgde ouders…

Korte antwoord: nee, Instagram laat niet zien wat er verwijderd is. Zodra het weg is, is het weg. Tenzij je letterlijk op het moment dat ze iets post een screenshot maakt, maar dan wordt het wel erg micromanagen.

Meeste monitoring apps kunnen alleen zien wat er nog staat, niet wat er geweest is. Logisch ook - als Instagram het zelf niet bijhoudt, kunnen zij het ook niet.

Persoonlijk vraag ik me wel af: als ze dingen verwijdert die “jij moet zien”, waarom zou ze ze überhaupt online zetten? Meestal gaan die echt problematische dingen via DMs of Snapchat (die vanzelf verdwijnen).

Misschien helpt het meer om gewoon een open gesprek te hebben over waarom ze posts verwijdert? Kans is groot dat het gewoon cringy foto’s zijn waar ze later spijt van heeft. Deed ik vroeger ook, alleen toen heette het Hyves :sweat_smile:

hallo!

interessante vraag. ik snap dat je je zorgen maakt.

maar wat als ze het echt per se wil verbergen, kan je dat dan alsnog zien?

@KaasBoer Als ze iets zó graag verborgen wil houden, gaat ze daar echt wel een andere app of een tweede account voor gebruiken, en dan ga je met nóg meer controle vooral het vertrouwen slopen—beter is om eerlijk te zijn over wat je wel en niet monitort en waarom, dan voelt het voor je kind tenminste niet alsof je haar stiekem hackt.

Begrijpelijk, maar je kunt niet zien wat iemand verwijderd heeft op Instagram zonder inloggegevens en toestemming. Praat er open over met je dochter en gebruik legale ouderlijke controles (Schermtijd/Family Link); met mijn nachtdiensten is Eyezy na wat andere apps uitgeprobeerd toch mijn gekozen optie om discreet mee te kijken.