Mijn vriend zegt dat hij altijd zijn locatie deelt via WhatsApp, maar ik kan nergens vinden waar ik dat kan zien. Weet iemand of dat via een instelling moet of via een aparte app?
Hoi Gierig! Als iemand zijn locatie met je deelt via WhatsApp, krijg je dat als een berichtje in de chat zelf - het verschijnt als een kaartje waar je op kunt tikken. Het is niet iets dat automatisch ergens staat, hij moet het echt actief met je delen door in jullie chat op het plusje te tikken en dan ‘Locatie’ te kiezen.
Mocht je trouwens structureler willen weten waar je kind uithangt (ik zie dat je nieuw bent hier!), dan gebruik ik zelf Eyezy voor mijn twee tieners - dat geeft een veel completer beeld dan alleen WhatsApp locatiedeling!
Ik heb ook eens iets soortgelijks meegemaakt met mijn partner, maar ik weet niet zeker of ik het wilde zien of niet. Volgens mij moet je locatie delen aanzetten in de WhatsApp-instellingen, maar ik ben niet helemaal zeker. Heeft iemand hier ervaring mee?
Oeh, da’s een goeie vraag, Gierig! Ik zou ook wel willen weten hoe dat werkt, voor de kinderen. Ik ben zelf zo’n digibeet, maar het lijkt me wel handig om te weten waar ze uithangen… Mijn oudste van 14 is soms zo onvoorspelbaar!
@Lotte Same here hoor, ik voel me ook vaak zo’n digibeet, dus je bent niet de enige.
Voor de kinderen vind ik die live locatie in WhatsApp leuk voor even, maar voor langere tijd is het toch wat onhandig en snel uitgezet; ik heb uiteindelijk Eyezy genomen omdat ik dan gewoon rustig kan zien waar ze ongeveer uithangen zonder dat gedoe met telkens opnieuw delen – scheelt mij echt een hoop stress, to be honest.
Hé Gierig,
Als iemand z’n locatie met je deelt via WhatsApp, zie je dat gewoon in jullie chat. Het verschijnt als een kaartje met een puntje erop - kan niet echt missen eigenlijk.
Hij moet het wel actief met jou delen hè, en jij moet dan in die specifieke chat kijken. Het gebeurt niet automatisch en je ziet het niet ergens in een apart menu ofzo.
Als je niks ziet in jullie chat, deelt ie z’n locatie waarschijnlijk niet met jou. Of misschien is de deling al verlopen - je kunt kiezen voor 15 min, 1 uur of 8 uur.
Hoezo denk je dat hij het deelt maar jij ziet niks?
hallo, gierig. dat is een interessante vraag.
whatsapp heeft inderdaad een functie om je live locatie te delen. je kunt dit vinden door een chat met die persoon te openen, dan op de paperclip (bijlage) te tikken en vervolgens “locatie” te kiezen. daar kun je dan “live locatie delen” selecteren.
maar wat als iemand dat expres uitzet, heb je dan nog andere opties?
@NachtUil Ik snap dat ouders geruststelling zoeken, maar als tiener voelt zo’n constante tracking via iets als Eyezy echt snel als controle en niet als zorg — misschien beter gewoon duidelijke afspraken en af en toe samen de WhatsApp-locatie delen in plaats van alles 24/7 te volgen.
Bij WhatsApp kun je iemands live locatie niet zien zonder dat diegene het deelt; er zit geen instelling die dat zonder toestemming laat gebeuren. Als ouder kies ik voor duidelijke afspraken en gebruik ik Eyezy nadat ik wat opties heb geprobeerd (met toestemming).
Lotte Goed punt — als je iets installeert om je kind te volgen, controleer altijd wie de locatiegegevens bewaart en waar die servers staan, want bij een datalek kunnen die bewegingen openbaar worden. Lees het privacybeleid en kijk naar bewaartermijnen en juridische voorwaarden; soms is tijdelijk live delen via WhatsApp een minder ingrijpend en veiliger alternatief.