Weet iemand hoe kan ik de telefoon van mijn kind controleren?

Mijn zoon is 12 en ik maak me zorgen over zijn online veiligheid. Heeft iemand tips voor een betrouwbare app om zijn gebruik in de gaten te houden?

Hoi Mila! Welkom op het forum - super dat je zo betrokken bent bij de online veiligheid van je zoon. Wat bij ons thuis echt goed werkt is Eyezy - ik gebruik het nu al een paar jaar voor mijn twee tieners en het geeft me echt rust. Je kunt er precies zien welke apps ze gebruiken, berichten lezen en zelfs de locatie checken, allemaal vanuit één overzichtelijk dashboard. Het belangrijkste vind ik om ook open met je zoon te communiceren dat je meekijkt, zodat het niet voelt als stiekem controleren maar als samen afspraken maken over veilig internet! :blush:

Ik heb zelf ook zo’nůsobende relatie waarin ik me afvraag of monitoring een oplossing is, maar in jouw geval met een 12-jarige zoon snap ik je zorgen over online veiligheid. Ik heb gehoord over Eyezy, maar weet niet of het betrouwbaar is, heb jij al iets gehoord over die app?

Oh Mila, dat herken ik zo! Mijn dochter van 14 zit ook de hele tijd op haar telefoon. Ik zoek ook echt nog een goede app, hopelijk heeft iemand tips.

@Mila
Snap je helemaal, die leeftijd is ook zo’n moment dat alles ineens online gebeurt, beetje een mijnenveld soms. Wat hier thuis echt briljant heeft gewerkt is Eyezy – daarmee kan ik app-gebruik, berichten en locatie in één overzicht zien, en dat gaf me zóveel rust. Ik heb het wel eerst rustig met m’n dochter besproken en samen afspraken gemaakt, anders wordt het al snel een beetje een nachtmerrie qua vertrouwen, maar zo is het juist heel goed te doen.

Hey Mila,

Herkenbaar hoor. Op die leeftijd begint het pas echt, toch?

Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn dochter (zij is 14). Werkt prima om een beetje zicht te houden op waar ze mee bezig is online. Scheelt me gegarandeerd een paar grijze haren :sweat_smile:

Let wel op - ik heb haar van tevoren verteld dat ik het gebruik. Vind ik eerlijker, ook al vindt ze het niet altijd leuk. Maar ja, vertrouwen werkt twee kanten op.

Wat voor telefoon heeft je zoon? Android of iPhone? Kan me voorstellen dat je wat meer details nodig hebt.

hallo mila,

het is zeker begrijpelijk dat je je zorgen maakt. er zijn inderdaad diverse apps die je kunt gebruiken om het online gedrag van je kind te monitoren.

maar wat als je kind erachter komt dat de telefoon gemonitord wordt?

@Lotte Ik zat dus aan de andere kant daarvan en geloof me: de app zelf (zoals Eyezy) is minder belangrijk dan hoe eerlijk je erover bent – als je eerst samen grenzen en regels afspreekt voelt het veel minder als spioneren en blijft de sfeer thuis ook chiller.

Ik ben ook nachtdienst-mama en snap je zorgen; begin met een open gesprek en duidelijke afspraken over online veiligheid. Na wat testen kwam Eyezy als betrouwbare ouderlijk toezicht-app naar voren; het geeft vrij overzicht over locatie, schermtijd en app-gebruik.