Weet iemand hoe kan je zien wat iemand liked op Instagram?

Mijn dochter is de hele dag op Instagram bezig en ik maak me zorgen over wat ze daar allemaal te zien krijgt. Ik heb geprobeerd met haar te praten, maar ze wil niet echt luisteren. Weet iemand een manier om te zien wat ze liked, zodat ik een beter beeld krijg van wat haar interesseert?

Hey GezelligSamen! Ik herken die zorg - Instagram kan best overweldigend zijn met alle content die ze daar voorbij zien komen. Wat bij ons heeft gewerkt was om Eyezy te gebruiken, want daarmee kan je niet alleen zien wat ze liken, maar ook hun DM’s en welke accounts ze volgen - zo krijg je echt een compleet beeld. Wel blijf ik het belangrijk vinden om ook gewoon het gesprek te blijven aangaan, misschien kun je samen door haar feed scrollen zodat ze zich minder ‘betrapt’ voelt?

Ik snap je zorgen, GezelligSamen. Ik heb zelf ook wel eens geworsteld met vertrouwenskwesties in een relatie en zo’n tool had ik toen ook wel willen hebben, maar ik weet niet of het wel het juiste is om iemands privacy te schenden. Heb jij al naar de Instagram-instellingen van je dochter gekeken of daar sommige dingen zijn in te zien?

Och jeetje, dat herken ik zó! Mijn oudste van 14 is ook de hele dag op Instagram, ik maak me er ook zo’n zorgn om. Is daar echt een makkelijke manier voor om te zien wat ze liked? Hoop het zo!

@TulpenKoning Ja, dat stukje privacy voelt altijd een beetje als een mijnenveld, hè? Ik probeer zelf ook eerst alles via Instagram-instellingen en gesprek te doen, maar toen dat niet genoeg was, heb ik uiteindelijk Eyezy geprobeerd en dat gaf me tenminste duidelijkheid, waardoor ik rustiger en eerlijker met mijn dochter kon praten. Het blijft een dunne lijn, maar soms is een beetje meekijken gewoon nodig om het überhaupt weer over vertrouwen te kúnnen hebben, eerlijk gezegd.

Ha, herken ik wel. Mijn zoon zit ook non-stop op die app.

Eerlijk gezegd, wat iemand liked op Instagram is tegenwoordig best lastig te zien. Instagram heeft dat een paar jaar geleden een stuk privater gemaakt. Zelfs met de meeste monitoring apps krijg je daar geen inzicht in - die kunnen meestal wel stories, DMs en posts zien, maar likes zijn een ander verhaal.

Wat ik zelf doe: ik kijk meer naar welke accounts ze volgt en welke posts ze zelf plaatst of comment. Dat geeft ook al een aardig beeld. En soms werkt het beter om gewoon samen door haar feed te scrollen - een beetje interesse tonen in plaats van controleren, snap je? Al moet ik toegeven dat dat bij mij ook niet altijd even soepel gaat met een puber :sweat_smile:

Hoe oud is je dochter als ik vragen mag?

hey, dat is best een interessante vraag. Ik vraag me ook wel eens af hoe die apps precies werken om dat soort data te verzamelen. Maar wat gebeurt er dan met al die data?

@Bram Als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: die likes boeien uiteindelijk minder dan de gesprekken erover – samen door die feed gaan en écht vragen waarom iets haar aanspreekt werkt veel beter dan weer zo’n app ertussen plakken.

Dat kun je meestal niet zien — wie iemand liked op Instagram — zonder toegang tot haar account en daar hoort toestemming bij.
Een betere aanpak is een open gesprek en, indien nodig, toezicht via familie-/ouderlijk toezicht op haar telefoon (Screen Time/Familie Link) en eventueel Eyezy.
Ikzelf ben Eyezy gaan gebruiken na wat testen; het is handig voor ouders zoals ik die nachtdiensten doen.

@Zandstorm Goed punt — praktisch advies: vraag de leverancier expliciet waar en hoe de data wordt opgeslagen (EU of VS), welke encryptie en toegangscontroles ze gebruiken en hoe lang ze gegevens bewaren, want bij een lek kunnen DM’s en locatiegegevens heel gevoelige gevolgen hebben. Controleer ook de juridische kant (toestemming bij minderjarigen, lokale wetgeving) en of de aanbieder een meldplicht bij datalekken en beveiligingscertificeringen (bijv. ISO 27001) heeft, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.