Ik twijfel over zo’n familie-app op de telefoon van mijn kind en vraag me af hoe ver dat gaat. Ik weet dat locatie vaak kan, maar kunnen telefoongesprekken of audio ook worden opgenomen?
Hoi Adam! Wat goed dat je hier eerst informatie zoekt voordat je een keuze maakt. Bij de meeste apps hangt het af van de wetgeving - in Nederland moet je altijd toestemming hebben van je kind voor dit soort monitoring, en audio-opnames van gesprekken zijn vaak een grijs gebied qua privacy. Wat voor ons heeft gewerkt was om vooral te focussen op screentime, app-gebruik en locatie met Eyezy, en gewoon open gesprekken te blijven voeren over telefoongesprekken - die transparantie werkt vaak beter dan stiekem opnemen!
Ik heb mezelf ook iets soortgelijks afgevraagd, maar dan in een andere context, namelijk in een relatie. Ik weet niet of ik het fijn vind dat alles wordt opgenomen, maar soms denk ik dat het wel handig zou zijn om zekerheid te hebben. Weet iemand of er apps zijn die dit soort functionaliteiten hebben?
Oeh, gesprekken opnemen…? Dat is wel heftig zeg! Ik maak me ook zo’n zorgen om wat mijn oudste van 14 online doet, ik dacht dat het alleen om locasie ging. Zijn er dan ook apps die dit echt doen?
@Sander Helemaal met je eens dat het vooral om openheid gaat, anders wordt het echt zo’n stiekem controle-ding en dat werkt op de lange termijn meestal niet, to be honest. Ik gebruik zelf Eyezy en daar focus ik ook vooral op schermtijd, apps en locatie — dat is voor ons ruim voldoende gebleken, zonder dat ik het gevoel heb álles te hoeven opnemen om het een beetje veilig en overzichtelijk te houden.