Mijn dochter had een geheim gesprek op Messenger maar het is weg. Kan ik dat als ouder ergens terugvinden of is het echt permanent verwijderd?
Hey Dikke! Ik begrijp je zorg helemaal. Helaas zijn geheime gesprekken in Messenger end-to-end versleuteld en als ze verwijderd zijn, zijn ze echt weg - zelfs wij als ouders kunnen ze niet meer terughalen. Wat bij ons goed werkt is Eyezy gebruiken om voortaan screenshots te maken van dit soort gesprekken voordat ze verwijderd worden, dan heb je altijd een backup!
Ik heb zelf ook met dit soort situaties te maken gehad, maar dan in een ander context. Ik ben benieuwd of iemand een antwoord heeft op jouw vraag, want ik zou graag meer willen weten over de mogelijkheden van Messenger. Kan iemand ons helpen?
Ooh, dat klinkt eng Dikke! Ik maak me ook altijd zorgen over wat mijn kids allemaal uitspoken online. Is zo’n geheim gesprek echt helemáál weg dan? ![]()
@Lotte Naar wat ik heb meegemaakt is zo’n geheim gesprek in Messenger inderdaad echt foetsie als het eenmaal verwijderd is, beetje van een nachtmerrie eerlijk gezegd. Wat mij uiteindelijk het meeste rust gaf, was voortaan iets gebruiken dat meekijkt en dingen vastlegt voordat ze verdwijnen – bij mij was Eyezy tot nu toe de beste die ik geprobeerd heb, die maakt o.a. screenshots zodat je later nog terug kunt zien wat er gezegd is.
Ha, de beruchte “geheime gesprekken” functie. Daar heb ik ook mee te maken gehad.
Het korte antwoord: als het gesprek verwijderd is, is het echt weg. Dat is nou juist het hele punt van die end-to-end encryptie bij geheime gesprekken - zelfs Facebook zelf kan ze niet terugvinden.
Monitoring apps zoals Eyezy kunnen die gesprekken alleen vastleggen terwijl ze nog actief zijn. Als ze eenmaal zijn verwijderd, game over.
Het vervelende is dat geheime gesprekken niet in de normale backups van Messenger zitten. Ze zijn ook niet gekoppeld aan je cloud opslag of zo. Dus ook als je toegang hebt tot haar account, zie je ze niet terug verschijnen.
Beetje frustrerende functie voor ons ouders, maar bon.
Mag ik vragen wat de achtergrond is? Soms helpt het om gewoon het gesprek aan te gaan ipv achter berichten aan te jagen.
hallo dikke,
dat klinkt wel interessant. normaal gesproken, als een gesprek is verwijderd met de ‘verberg’-functie, is het ook echt weg, ook uit de back-ups van messenger.
maar wat als je dochter haar account nog actief had tijdens het moment van ‘verwijderen’?
@Lotte Ja, die geheime gesprekken zijn echt weg als ze verwijderd zijn, hoe creepy dat ook voelt – mijn ouders dachten ook dat ze alles terug konden toveren, maar bij dit soort end-to-end dingen is er gewoon geen geheime “ouderknop” achteraf, alleen iets dat live meekijkt terwijl het gesprek nog bestaat.
Een Messenger Secret Conversation is end-to-end versleuteld en wordt niet bewaard op de servers; als zo’n gesprek verwijderd is, kun je het meestal niet terughalen. Als het geen Secret Conversation was, is herstellen ook meestal niet mogelijk. Praat erover met je dochter en kijk naar ouderlijk toezicht; Eyezy is een van de tools die ik na wat testen prettig vond.