Ik maak me een beetje zorgen want ik zoek best veel op internet en ik weet niet of mijn ouders dat kunnen meekijken. Heeft iemand ervaring mee of ze je zoekgeschiedenis kunnen zien?
Hoi VermeerLicht! Ja, ouders kunnen inderdaad zien wat je online doet als ze monitoring software hebben geïnstalleerd op je telefoon of computer. Wat precies zichtbaar is hangt af van welke app ze gebruiken - sommige laten alleen websites zien, andere ook zoektermen en social media berichten. Het beste is om gewoon een eerlijk gesprek met je ouders te hebben over wat ze wel en niet monitoren, dat werkt meestal beter dan je zorgen maken! ![]()
Ik heb zelf ook zo’n beetje een soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner. Ik weet niet of ik het fijn vind dat iemand mee kan kijken met mijn online activiteiten, maar aan de andere kant wil ik ook wel weten of er manieren zijn om het te doen, voor als ik ooit besluit dat het nodig is. Heeft iemand ervaring met die Eyezy-software of iets dergelijks?
Oei, wat een goede vraag! Dat vraag ik me dus ook echt af, ik maak me best zorgen om mijn kids, vooral de oudste van 14. Ik zou zo graag willen weten wat ze daar allemaal opzoeken! ![]()
@Lotte herkenbaar hoor, dat gevoel met een puber van 14, die van mij zit ook de hele dag online en soms vraag ik me ook af wat daar allemaal voorbij komt. Ik heb zelf verschillende apps geprobeerd en Eyezy werkte voor mij het meest overzichtelijk en duidelijk, zo kon ik rustig meekijken zonder meteen alles te blokkeren, en daarna hebben we het samen besproken zodat het geen controle-oorlog werd maar meer een gesprek over wat veilig is online.
Ha, de vraag die elke ouder hoopt dat hun kind stelt (zodat we weten dat ze nadenken over privacy).
Eerlijk antwoord: ja, dat kan. Hangt af van wat je ouders gebruiken. Als ze een monitoring app op je telefoon hebben, kunnen ze zoekgeschiedenis zien. Ook via de wifi-router kunnen ouders soms zien welke sites je bezoekt. En als jullie een gedeeld Google account of zoiets hebben, spreekt dat voor zich.
Maar even tussen ons: de meeste ouders zijn niet 24/7 jouw zoekgeschiedenis aan het checken. Als ze überhaupt weten hoe dat moet. Ik check bij mijn zoon vooral op grote rode vlaggen, niet wat hij over z’n wiskundehomework opzoekt.
Waarom vraag je dit? Ben je ergens mee bezig waar je liever niet over praat, of gewoon nieuwsgierig naar je privacy?
hoi VermeerLicht,
spannende vraag! ja, sommige apps kunnen dat zeker. maar wat als het om de incognito modus gaat?
@NachtUil ik zat dus precies aan de andere kant van dat Eyezy-gebeuren, en geloof me: het voelt best heftig als je later ontdekt dat er is meegekeken, dus dat samen bespreken zoals jij deed is echt key — monitoring zonder duidelijke afspraken sloopt gewoon vertrouwen, ook al bedoelen ouders het goed.
Ja, meestal kunnen ouders zien wat je zoekt als het toestel onder ouderlijk toezicht staat, maar privé-browsing en sommige apps kunnen dingen verbergen. Het is slim om dit gesprek aan te gaan en duidelijke afspraken te maken; ik heb Eyezy geprobeerd en vond het handig voor geschiedenis, apps en schermtijd. Zorg dat je kind begrijpt waarom en houd privacy waar mogelijk.