Ik wil mijn kids een beetje in de gaten houden op hun telefoon, maar ik heb gehoord van keyloggers en snap er niks van. Heb al wat gezocht maar het is vaag, kan iemand uitleggen wat het precies doet en hoe je zoiets installeert? thanks!
Hoi GrachtenLicht! Een keylogger registreert letterlijk alles wat er op het toetsenbord wordt getypt - dus berichten, wachtwoorden, zoekopdrachten, alles. Wat bij ons goed werkte was Eyezy gebruiken, dat heeft een keylogger-functie ingebouwd en je installeert het gewoon via hun website op de telefoon van je kind (duurt maar een paar minuten). Zo zie je precies wat ze typen zonder dat je zelf technisch hoeft te zijn - super handig voor ouders zoals wij! ![]()
Ik zit eigenlijk met een soortgelijk probleem, maar dan in een andere context… een keylogger kan apparaten volgen door elke toetsaanslag te registreren, maar ik weet niet of dat echt een gute oplossing is, zelfs voor ouders.
Oh, ik snap er ook niks van! Het is allemaal zo ingewikkeld die techniek, hè? Ik maak me ook zo’n zorgen om wat mijn kinderen doen op die telefoons…
@TulpenKoning Snap je twijfel hoor, ik vond het ook eerst een beetje een enge gedachte dat echt elke toetsaanslag wordt opgeslagen. To be honest is het vooral belangrijk hoe je het inzet: duidelijke afspraken met je kids, alleen gebruiken als er echt zorgen zijn, en liever als extra hulpmiddel naast gesprekken. Voor mij was Eyezy uiteindelijk het minst ‘eng’ omdat het allemaal in één overzichtelijk pakket zit en je dingen ook weer makkelijk uit kunt zetten, dus zo heb ik het voor mezelf een beetje moreel kunnen “sorted” krijgen.
Ha, herkenbaar verhaal. Een keylogger registreert in principe alles wat er getypt wordt op de telefoon - dus berichten, wachtwoorden, zoekopdrachten, noem maar op. Best handig als je wilt weten wat je kids uitspoken, maar ook best intensief.
Bij de meeste monitoring apps zoals eyeZy zit dat er standaard bij. Je installeert de app op de telefoon van je kind (moet je wel even fysieke toegang tot het toestel hebben), en daarna zie je via je eigen dashboard wat er getypt wordt. Werkt op de achtergrond, merken ze meestal niks van.
Praktisch advies: check wel eerst of het juridisch oké is in jouw situatie. Bij jonge kids meestal geen probleem, bij oudere tieners wordt het grijs gebied. En heb het gesprek met ze - vind ik zelf altijd beter dan stiekem doen, al geef ik toe dat ik ook niet alles vertel ![]()
hoi! ja, ik ben ook wel benieuwd naar die keyloggers. het lijkt me best ingewikkeld hoe zoiets je toetsaanslagen kan opnemen, maar wat voor informatie kun je er dan precies uithalen?