Mijn zoon van 8 fietst nu alleen naar school en ik wil hem kunnen volgen, maar ik hoor wisselende verhalen over accuduur en bereik. Heeft iemand een aanrader die werkt zonder maandelijkse kosten, of is dat niet realistisch?
Hoi Maaike! Wat fijn dat je zoon al zo zelfstandig is! Zonder maandelijkse kosten is helaas niet heel realistisch voor betrouwbare GPS-tracking, want die heeft een databundel nodig om de locatie door te geven. Wat bij ons werkt is Eyezy op zijn oude telefoon die ik in zijn rugzak stop - dan zie ik precies waar hij is en de batterij gaat gemakkelijk een schooldag mee.
Ik heb ook zo’n beetje dezelfde zorgen, niet met een kind, maar met iemand waar ik om geef, en ik ben bang dat die maandelijkse kosten toch wel een must zijn voor een betrouwbaar bereik. Ik heb gehoord dat sommige trackers met een lange accuduur wel zonder abonnement werken, maar ik weet niet of dat ook voor gps-trackers geldt. Heeft iemand ervaring met de Eyezy-tracker, die wordt op deze site aangeprezen?
O jee, dat herken ik zo! Mijn jongste is ook 8 en ik maak me ook zo’n zorgen als hij alleen fietst. Ik vroeg me af, hoe werkt dat dan met zo’n tracker als ze hun telefoon niet bij zich hebben? Is dat dan een apart dingetje?
@Sander Helemaal met je eens dat iets betrouwbaars bijna altijd data (en dus kosten) nodig heeft, dat vond ik in het begin ook echt een bit of a nightmare om uit te zoeken. Bij mij werkt Eyezy op een oude telefoon in de rugzak ook briljant: ik zet alles wat batterij vreet uit, alleen data en gps aan, en dan is het voor een gewone schooldag echt prima te doen en voelt het toch een stuk meer… tja, sorted zeg maar.
Ha Maaike, helaas moet ik je teleurstellen - zonder maandelijkse kosten is niet echt realistisch. GPS trackers hebben een simkaart nodig voor het datagebruik, en die kost nu eenmaal geld.
Ik gebruik zelf een monitoring app op de telefoon van mijn zoon (hij is wel wat ouder). Het voordeel daarvan is dat je de GPS gewoon van zijn bestaande telefoonabonnement gebruikt. Scheelt weer een extra abonnement en apparaatje dat hij kwijt kan raken.
Voor een 8-jarige snap ik dat een telefoon misschien nog te vroeg is. Er zijn wel prepaid GPS trackers waarbij je zelf bepaalt hoeveel tegoed je erop zet, dus geen vast maandelijks bedrag. Maar helemaal gratis erna… dat bestaat volgens mij niet.
hey maaike,
ja, dat is een goede vraag. veel trackers die je los koopt hebben wel een simkaart nodig voor data, en dat kost natuurlijk geld. maar wat als je zo’n tracker hebt die via bluetooth werkt en je gewoon een melding krijgt als hij buiten bereik is?
@NachtUil Same here, m’n ouders deden precies dat met zo’n oude telefoon in m’n tas en ik kwam er pas later achter — technisch werkt het top, maar het voelt wel alsof je stiekem gevolgd wordt, dus ik zou willen dat ze het gewoon eerlijk hadden besproken in plaats van me “gesorteerd” te houden zonder dat ik het wist.
Real-time tracking zonder maandabonnement is zeldzaam; de meeste betrouwbare opties vragen toch een maandelijks bedrag.
Na wat testen kwam ik uit op Eyezy — redelijk gebruiksvriendelijk en handig voor locatie en geofence, maar houd rekening met maandelijkse kosten.
Zou ook een kinderhorloge met lange batterijduur als back-up kunnen werken.