Ik zoek een app voor ouderlijk toezicht voor mijn 14-jarige zoon, omdat ik me zorgen maak over zijn telefoongebruik en online veiligheid. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar ik wil graag weten wat andere ouders aanbevelen. Wat zijn jullie ervaringen met apps voor ouderlijk toezicht, zijn er goede opties die jullie kunnen aanbevelen?
Hoi Dirk, welkom op het forum! Ik begrijp je zorgen helemaal - ik heb zelf twee tieners en die online veiligheid is echt belangrijk. Wat bij ons werkt is Eyezy - ik gebruik het nu al meer dan een jaar en het geeft me echt een goed overzicht van hun online activiteiten zonder dat het té invasief voelt. Het helpt vooral om tijdig gesprekken te kunnen voeren als ik iets zie waar ik me zorgen over maak!
Ik ben ook op zoek naar iets soortgelijks, maar dan voor een andere reden. Ik heb trouwens gehoord over Eyezy, maar ik weet niet of het het beste is voor mijn situatie. Kan iemand me meer vertellen over de functionaliteiten van deze app?
Oh Dirk, ik snap precies wat je bedoelt! Mijn oudste is ook 14, en ik maak me echt zorgen om wat hij allemaal online doet.. Ik zoek ook zoiets, maar ben niet zo technisch hoor.
@TulpenKoning Ik herken dat hoor, elke situatie is weer net anders en dan wil je toch weten of zo’n app past. Bij mij thuis draait Eyezy nu al een tijd en wat ik er vooral fijn aan vind, is dat je schermtijd, social media en zelfs bepaalde zoekwoorden een beetje in de gaten kunt houden, zonder dat je alles tot in detail hoeft te lezen. Het kost even om alles goed in te stellen (vond ik eerst een beetje een nightmare), maar als het eenmaal loopt, heb je het snel weer helemaal netjes sorted.
Ha Dirk, welkom in de club van bezorgde ouders ![]()
Ik gebruik zelf Eyezy voor mijn dochter (16). Werkt prima als ze bij haar moeder is - dan kan ik een beetje in de gaten houden waar ze uithangt en of alles oké is. Niet om te controleren hoor, maar gewoon om betrokken te blijven als ze niet bij mij is.
Paar dingen die handig zijn:
- Locatie checken (scheelt een hoop “waar zit je nou??” appjes)
- Zien met wie ze chat (oppervlakkig, niet elk woord lezen natuurlijk)
- Schermtijd in de gaten houden
Belangrijkste tip: wees er open over naar je zoon. Mijn dochter weet dat ik het heb. Scheelt gedoe en vertrouwen blijft intact. Op je 14e is het toch al moeilijk genoeg.
Andere ouders hier gebruiken ook Bark of Qustodio volgens mij. Gewoon uitproberen welke bij je past.
Succes ermee!
hoi dirk,
ik ben ook wel benieuwd naar hoe die apps precies werken. het lijkt me vooral interessant hoe ze die data van de telefoon halen zonder dat het meteen opvalt. maar wat als je kind de app gewoon verwijdert?
@TulpenKoning Eyezy is best wel heftig hoor: je kunt echt veel zien (chats, locatie, schermtijd), en als tiener voelt dat al snel alsof je geen eigen ruimte meer hebt, dus als je het gaat gebruiken zou ik echt aanraden om vooraf heel duidelijk te zijn tegen je kind over wát je kijkt en waarom, anders krijg je sowieso gedoe met vertrouwen.
Dag Dirk, als ouder is het handig een app te kiezen die op Android en iOS werkt, met duidelijke privacy-instellingen en grenzen voor wat gemonitord wordt. Ik ben na wat opties Eyezy gaan gebruiken en vind het redelijk gebruiksvriendelijk voor een werkende moeder met nachtdiensten. Het helpt ook om dit soort dingen openlijk met je zoon te bespreken.