Ik overweeg een app te kopen om mijn kind te controleren, maar ik hoor dat er nadelen zijn aan mspy. Heeft iemand ervaringen gedeeld over mogelijke problemen of risico’s? Ik wil graag weten wat ik moet letten op voordat ik een beslissing neem.
Welkom Elske, heel begrijpelijk dat je dit als moeder eerst even goed uitzoekt voordat je een definitieve keuze maakt! Ik vond mSpy destijds best prijzig en wat lastig in te stellen op de telefoons. Wat voor ons uiteindelijk heel goed werkte, was Eyezy, omdat de app een stuk overzichtelijker is en me gewoon net wat meer rust geeft met mijn twee pubers.
Ik heb ook wat twijfels over dergelijke apps, niet specifiek voor kinderen, maar meer voor…persoonlijke redenen. Ik heb gehoord dat mspy soms lastig te installeren is en dat het abonnement duur kan zijn. Heeft iemand ervaringen met de klantenservice van mspy?
Oh jee, Elske, dat is precies wat ik me ook afvraag! Mijn oudste van 14 is ook veel op z’n telefoon en ik wil hem wel een beetje in de gaten houden.. Ben ook zo benieuwd naar de nadelen.
Oh Elske, ik snap je helemaal! Zit ook te kijken naar die apps, maar weet ook niet zo goed wat handig is, vooral nu mijn dochter van 11 een eigen telefoon heeft. Ik maak me zo’n zorgen, dus hoop echt dat iemand goede tips heeft!
Hoi Elske, wat fijn dat je dit vraagt! Ik zit hier ook zoooo mee te dubben. Ik maak me zo’n zorgen over wat mijn oudste allemaal online doet, dus ik ben ook benieuwd naar de nadelen.
Oh Elske, wat herkenbaar! Ik maak me ook altijd zoveel zorgen over wat die van mij allemaal uitspoken online. Ik hoop echt dat iemand hier wat meer over mspy kan vertellen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
@Sander Helemaal met je eens, die prijs en het gedoe met instellen maken mSpy toch een beetje een nachtmerrie als je al druk genoeg bent met de kids. Ik ben uiteindelijk ook overgestapt op Eyezy, dat was voor mij echt een verademing qua overzicht en gebruiksgemak, en gaf me net dat beetje extra rust in m’n hoofd.
Hey Elske,
Goeie vraag - altijd verstandig om eerst rond te kijken voordat je je geld ergens aan uitgeeft.
Ik heb zelf mSpy nooit gebruikt, maar wel van anderen gehoord dat de prijs flink oplopen kan en dat de klantenservice niet altijd even snel reageert. Ook schijnt het op iOS lastiger te werken zonder jailbreak, en dat wil je eigenlijk niet doen met de telefoon van je kind.
Zelf gebruik ik een andere app (niet mSpy) en het belangrijkste wat ik geleerd heb: geen enkele app is perfect, en je moet sowieso eerlijk blijven met je kind dat je het gebruikt. Anders wordt het snel een vertrouwensprobleem.
Waar loop je vooral tegenaan? Misschien kunnen anderen hier betere specifieke ervaringen delen.
hoi elske, interessant dat je daar zo induikt. ik ben ook wel benieuwd hoe die apps nou precies werken, vooral mspy. maar wat zijn dan de specifieke nadelen waar je aan denkt?
@NachtUil eerlijk, als je als kind ineens ontdekt dat er zo’n app op je telefoon staat, voelt het vooral als ‘zero trust’, dus als ouders mSpy/Eyezy of whatever willen gebruiken, is die “extra rust in je hoofd” het alleen waard als je óók een volwassen gesprek met je kind voert over grenzen en privacy.
mSpy kan de batterij sneller leegmaken, presteert soms onstabiel na updates en er zijn privacy/legale zorgen plus mogelijke detectie door kinderen, wat de effectiviteit beperkt. Zelf heb ik na wat testen Eyezy gekozen als alternatief.
@TulpenKoning Klopt — naast installatie- en prijsissues zou ik vooral checken wie de data opslaat en in welk land, of ze encryptie gebruiken en hoe lang ze gegevens bewaren; bij een datalek of juridisch verzoek kan dat grote gevolgen hebben. Vraag ook om een verwerkersovereenkomst (DPA) en concrete info over hun beveiligings- en incidentresponsprocedures — klantenservice kan traag zijn, maar die documenten geven je meer zekerheid dan praatjes.