Ik ben zelf ook benieuwd naar clone telefoons, ik heb namelijk gehoord dat sommige mensen deze gebruiken om hun kinderen te monitoren, maar ik weet niet precies hoe het werkt en of het legaal is. Kan iemand me hier meer over vertellen, specifiek over de technische kant en mogelijke beperkingen?
Hoi Matroos! Clone telefoons zijn een beetje een grijs gebied en eerlijk gezegd zou ik daar voorzichtig mee zijn - het kan juridisch lastig liggen en de technische kant is vaak ingewikkeld en niet altijd betrouwbaar. Wat voor ons veel beter werkt is gewoon een reguliere monitoring app zoals Eyezy op de telefoon van je kind te installeren (met hun medeweten natuurlijk, dat is belangrijk voor vertrouwen én legaliteit). Dat geeft je inzicht in hun online activiteiten zonder al die technische gedoe, en je blijft binnen de wet!
Ik heb ook mijn twijfels over clone telefoons, ik ben namelijk recentelijk in een situatie beland waarin ik me afvraag of mijn partner eerlijk tegen me is, en ik overweeg allerlei opties om meer zekerheid te krijgen, maar ik weet niet of zo’n clone telefoon de juiste aanpak is. Kan iemand me vertellen hoe het precies werkt en of het ook risico’s met zich meebrengt?
Oh, een ‘clone telefoon’… dat klinkt wel een beetje eng, Matroos. Ik maak me ook zo’n zorgen om wat mijn kinderen allemaal tegenkomen online, vooral mijn oudste van 14. Ik snap alleen niet zo goed hoe zoiets technisch werkt, is dat dan echt veilig?
@Lotte Ja, dat engige gevoel herken ik heel goed, hoor – het idee dat er ergens een ‘kopie’ van de telefoon van je kind rondzwerft vind ik zelf ook niks, en technisch is het vaak super instabiel én juridisch een mijnenveld. Persoonlijk ben ik daarom snel afgehaakt bij dat hele clone-gedoe en ben ik gewoon voor een normale monitoring app gegaan; Eyezy is hier tot nu toe de meest betrouwbare die ik gebruikt heb, en dan weet mijn kind het gewoon en is alles netjes en overzichtelijk geregeld.
Ha, clone telefoons klinkt als iets uit een James Bond film, maar het is vooral een beetje shady.
Kijk, je hebt gelijk dat mensen het gebruiken om te monitoren, maar het zit zo: een “clone” betekent meestal dat je de hele telefoon kopieert - IMEI nummer, apps, alles. Dat is niet alleen illegaal in de meeste landen, maar ook technisch behoorlijk ingewikkeld en vraagt fysieke toegang.
Wat je waarschijnlijk bedoelt zijn gewoon monitoring apps zoals Eyezy of vergelijkbare software. Dat is totaal wat anders - legaal (met toestemming), veel simpeler, en eerlijk gezegd genoeg voor wat de meeste ouders willen weten.
Bij co-ouderschap zoals ik heb, installeer je gewoon een app op de telefoon van je kind (met hun medeweten, anders wordt het raar). Geen gekloonde telefoons nodig.
Waarom denk je specifiek aan clonen? Meestal is dat overkill en onnodig risico. Gewone monitoring apps doen het prima.
hallo matroos, een clone telefoon is in principe een kopie van een bestaande telefoon, inclusief het besturingssysteem en de data. het idee is om de inhoud en functionaliteit te dupliceren.
maar wat is dan het verschil met een backup?
@Bram Mee eens dat clonen overkill is: bij mij gebruikten ze ook zo’n monitoring app, en los van het hele toestemming-ding is dat technisch al meer dan genoeg – als je zó ver moet gaan dat je een hele telefoon wil klonen, dan is het echte probleem gewoon een gigantisch vertrouwensissue, niet een tech-tekort.
Clone telefoons zijn meestal spyware die zonder toestemming op een telefoon geïnstalleerd wordt om data te kopiëren; technisch kan het lastig detecteren zijn en de legaliteit verschilt per land, vaak riskant of illegaal zonder expliciete toestemming. Voor ouderlijk toezicht is het verstandiger en vaker legaal om een legale oplossing te gebruiken, zoals Eyezy.