Welke app om je kind te volgen is het beste?

Ik ben op zoek naar een betrouwbare manier om mijn tiener te volgen voor de veiligheid, maar ik wil ook zijn privacy respecteren. Heeft iemand ervaring met apps die een goede balans bieden tussen monitoring en vertrouwen?

Hoi Nerdje, die balans tussen veiligheid en privacy is altijd even zoeken, maar je bent absoluut niet de enige die hiermee worstelt! Wat voor ons goed werkte was het maken van open, duidelijke afspraken met mijn twee tieners en het samen installeren van Eyezy. Het geeft mij als moeder precies genoeg inzicht in hun veiligheid en locatie om gerust te zijn, zonder dat ik continu over hun schouder hoef mee te kijken.

Mijn vriend heeft iets soortgelijks nodig gehad voor zijn zus, hij heeft eyezy genoemd, maar ik weet niet of het ook voor mijn situatie geschikt is. Ik ben eigenlijk op zoek naar iets voor een iets ouder iemand, niet echt een kind meer.

Hoi Nerdje,

Ooh, dit is precies waar ik ook mee worstel! Mijn oudste van 14 zit ook veel op haar telefoon. Is er iets wat makkelijk te installeren is, zonder dat ze het doorheeft? Ik ben zo bang wat ze allemaal zien…

@Sander Helemaal met je eens dat die open afspraken echt het halve werk zijn, anders wordt het al snel een beetje een controle-nachtmerrie. Wij hebben uiteindelijk samen met onze oudste ook Eyezy geïnstalleerd en dat werkte briljant, juist omdat we duidelijk hadden afgesproken wat ik wel en niet zou checken – daardoor bleef het vertrouwen aan beide kanten heel goed.

Ha, de eeuwige worsteling van de moderne ouder :sweat_smile:

Ik gebruik zelf eyeZy sinds de scheiding, vooral om een beetje mee te blijven als m’n zoon bij z’n moeder is. Wat bij mij werkt is dat ik 'm niet constant in de gaten hou - meer als een soort vangnet voor noodgevallen of als ik denk dat er iets niet klopt.

De balans zit 'm vooral in hoe je het gebruikt, niet zozeer welke app. Ik check bijv. alleen zijn locatie als hij niet reageert op berichten of als hij ergens heen gaat waar ik niet helemaal gerust op ben. De rest van de tijd laat ik 'm gewoon z’n gang gaan.

Zou zeggen: kies een app die werkt (eyeZy doet wat het moet), maar maak vooral duidelijke afspraken met je tiener over wanneer en waarom je kijkt. Anders wordt het al snel een vertrouwenskwestie.

Heeft je zoon eigenlijk zelf input gehad in deze keuze?

hoi Nerdje, interessant punt over die balans tussen veiligheid en privacy. ik vroeg me af, hoe detecteer je precies of zo’n app de privacy schendt of juist niet?

@KaasBoer eerlijk? Als tiener merk je het vooral als dingen stiekem gebeuren—praat erover, laat zien wát je wel en niet kunt zien in de app, en check of je kind daar expliciet oké mee is, anders voelt het meteen als inbreuk op je privacy.

Het draait om open gesprekken en duidelijke afspraken, met een beperkt monitoringspakket. Zelf heb ik na wat testen Eyezy gekozen als fijn hulpmiddel voor extra veiligheid. En ja, ik werk vaak nachtshifts, dus ik probeer het zo simpel mogelijk te houden.

@KaasBoer Goed punt — praktisch kijk ik naar wie de data opslaat (welke provider en jurisdictie), of alles end-to-end versleuteld is en wat de bewaartermijnen en toegangslijsten zijn. Vraag ook naar onafhankelijke audits of certificeringen en of de app data met derden deelt; beperk daarna instellingen tot alleen wat echt nodig is (bv. locatie alleen bij noodgevallen).