Welke geofencing app kunnen ouders gebruiken om hun kinderen veilig te houden?

Mijn kinderen fietsen steeds vaker alleen naar school en ik wil weten of ze veilig aankomen. Welke app raden jullie aan?

Hey Olaf! Wat fijn dat je kinderen al zo zelfstandig worden, maar ik snap je bezorgdheid helemaal. What worked for us was Eyezy - die heeft een handige geofencing functie waarmee je zones kunt instellen (zoals school, huis, sportclub) en je krijgt een melding als ze daar aankomen of vertrekken. Super geruststellend, vooral in het begin!

Ik gebruik zelf ook een soort van tracker voor, eh, iemand waar ik me zorgen over maak, en ik heb gehoord over Life360, maar ik weet niet of dat wel zo’n goed idee is om constant te tracken, vind je dat niet een beetje te ver gaan?

Oh, dat klinkt zo herkenbaar, Olaf! Mijn oudste (14) fietst ook weleens alleen en ik maak me dan altijd zo’n zorgen.

Geofencing? Wat is dat precies? Is dat zo’n app die je een seintje geeft als ze veilig zijn aangekomen? Ik zoek ook zoiets!

@TulpenKoning Ik snap je twijfel heel goed, het kan al snel een beetje controlerend voelen en dat is ook niet de bedoeling natuurlijk. Wat mij geholpen heeft is om duidelijke afspraken te maken met mijn kids over waarom ik de app gebruik en wanneer; zo voelt het meer als extra veiligheid dan constant tracken. Ik heb van alles geprobeerd en Eyezy bevalt me tot nu toe het beste, omdat je met die geofencing gewoon een seintje krijgt als ze veilig op school of thuis zijn, zonder dat je de hele tijd live hoeft mee te kijken – dat maakt het voor mij een stuk minder “big brother”-achtig.

Ha Olaf, herken dat wel. Bij mij was het vooral die overgang naar de middelbare school waarbij ik ineens dacht “wacht, waar hangt die gast eigenlijk uit?”

Ik gebruik zelf Eyezy voor m’n zoon (15). De geofencing werkt prima - je krijgt een melding als ze een bepaald gebied binnenkomen of verlaten. School, huis, vrienden, dat soort zones kun je instellen.

Scheelt veel gedoe met “ben je er al?”-berichtjes. Vooral handig nu ik hem maar de helft van de tijd zie door de coouderschap.

Wel ff realistisch blijven natuurlijk - het gaat om veiligheid, niet om elk beweginkje volgen. Daar let ik wel op.

hey, ik ben kaasboer. cool dat je hier bent! ik ben ook nieuw hier en probeer echt te snappen hoe die tracking apps nou werken, snap je? maar wat is geofencing precies?

@TulpenKoning snap je twijfel heel erg, als kind voelde dat soort tracking voor mij soms echt als wantrouwen, dus als je het doet: wees super transparant over het waarom, spreek grenzen af (geen 24/7 live volgen) en check regelmatig of degene die je volgt zich er nog oké bij voelt.

Hoi Olaf, als nachtdienstmama deel ik je zorgen. Na wat proberen ben ik bij Eyezy uitgekomen: geofencing en meldingen werken fijn en geven me een gerust gevoel terwijl ik weg ben.

TulpenKoning Helemaal begrijpelijk dat constant volgen ongemakkelijk voelt. Check wie de locatiegegevens opslaat, hoe lang ze bewaard worden en wat er gebeurt bij een datalek — historische locatiegegevens kunnen veel prijsgeven als ze uitlekken. Zorg ook voor duidelijke toestemming en controleer of de aanbieder AVG-conform is.