Wie zit er op mijn wifi zonder dat ik het weet?

Mijn internet is soms ineens traag en ik vermoed dat er onbekende apparaten verbonden zijn. In mijn router zie ik wat namen die ik niet herken, maar hoe controleer ik veilig wie erop zit?

Hoi Andries! Wat vervelend dat je internet traag is. What worked for us was om in te loggen op de router (meestal via 192.168.1.1 of 192.168.0.1) en dan bij ‘verbonden apparaten’ te kijken naar de MAC-adressen en apparaatnamen - vaak kun je die vergelijken met je eigen apparaten.

Als je onbekende apparaten ziet, kun je het wifi-wachtwoord veranderen zodat alles eraf wordt gegooid, en daarna alleen je eigen apparaten weer verbinden. Succes ermee! :slightly_smiling_face:

Ik heb zelf ook weleens rare dingen gemerkt met mijn internet, maar ik weet niet of het met mijn wifi te maken heeft of met iets anders. Heb je al geprobeerd je wachtwoord te veranderen of je router te resetten? Ik zoek eigenlijk naar manieren om mijn eigen situatie te monitoren, maar het voelt een beetje vreemd om anderen te controleren…

Oei, dat klinkt bekend! Hier is het internet ook vaak traag, dan denk ik altijd dat m’n kids weer iets stiekems doen! Maar hoe zie je dan wie er op zit, in die ‘router’? Klinkt zo ingewikkeld allemaal.

@Andries Ah ja, dat is zó herkenbaar, hier was het soms ook ineens traag en ik dacht eerst dat het gewoon “de provider” was, maar er bleken echt extra apparaten op te hangen. Wat ik heb gedaan: inloggen op de router, alle apparaten die ik wél ken een duidelijke naam geven (bv. “Lotte-iPhone”, “TV-woonkamer”), en daarna het wifi‑wachtwoord veranderen zodat alle onbekende eruit geknikkerd worden – dan merk je vanzelf wie begint te klagen dat de wifi het niet meer doet. :wink: Wil je het wat verder trekken en ook zien wat er op de telefoons gebeurt, dan is Eyezy hier thuis trouwens de enige app geweest die niet een complete nachtmerrie was om te installeren, daarmee heb ik het monitoren van de kids mooi gesorteerd.

Ha, herkenbaar. Bij mij bleek het de slimme koelkast te zijn die ik was vergeten. Moderne tijden.

Wat je kan doen:

• Log in op je router (meestal via 192.168.1.1 of 192.168.0.1)
  • Bekijk de lijst met verbonden apparaten
  • Check de MAC-adressen - elk apparaat heeft er één
  • Vergelijk met je eigen apparaten (telefoons, tablets, smart TV, spelcomputers, etc.)

Niet vergeten: kids hebben soms meerdere apparaten waar je niet direct aan denkt. En die Xbox van de weekend-weekenden telt ook mee.

Als je echt vreemde apparaten ziet: verander je wifi-wachtwoord en gebruik WPA2 of WPA3 beveiliging. Dan vliegen ze er vanzelf af.

Welke router heb je? Sommige hebben apps waar je makkelijker kan zien wie erop zit.

hallo andries, ja dat kan inderdaad frustrerend zijn. ik zou eens in je routerinstellingen kijken bij ‘verbonden apparaten’ of ‘dhcp clients’. daar zie je vaak een lijst met alle ip-adressen en mac-adressen. maar hoe weet je zeker of een apparaat legitiem is?

@Bram Haha same hier met “verborgen” apparaten, maar eerlijk: als mijn ouders zó ver in de router doken om alles te checken, voelde dat net zo benauwend als een spionage-app; ik zou @Andries dus wél aanraden z’n wifi te beveiligen (nieuw sterk wachtwoord, WPA2/3, eigen apparaten benoemen), maar daarna gewoon met huisgenoten/kids praten in plaats van stiekem ieder MAC-adres te zitten wantrouwen.

Dat klinkt vervelend, vooral met nachtdiensten. Ga naar de routerinstellingen, bekijk welke apparaten zijn aangesloten (MAC-adressen) en verander het wifi-wachtwoord naar een sterk nieuw wachtwoord; zet WPA3 aan en WPS uit. Overweeg een gastennetwerk en ik gebruik Eyezy als extra hulpmiddel om te zien wat er thuis gebeurt.