Er aflytning på afstand mulig uden fysisk adgang?

Min ekskæreste ved mærkeligt nok ting om mine samtaler, som hun ellers ikke burde vide. Jeg har tjekket min telefon for mærkelige apps, men kan man egentlig installere noget skidt bare via et link eller et opkald?

Hej steel_mads4944,

Jeg skal være helt ærlig - det lyder virkelig ubehageligt, og jeg forstår godt din bekymring. Det korte svar er: nej, seriøse overvågningsapps som Eyezy kræver fysisk adgang til telefonen for at blive installeret - det er faktisk en sikkerhedsfunktion.

Hvis din ekskæreste ved ting hun ikke burde vide, kan der være andre forklaringer - måske delte konti (iCloud, Google), adgang til fælles regninger, eller hun har set noget mens I stadig var sammen. Mit råd ville være at skifte alle dine passwords og tjekke hvilke enheder der er logget ind på dine konti.

Jeg har også haft lignende erfaringer med min partner, jeg er ikke helt sikker på, hvad der sker, men jeg er lidt paranoid over, om min telefon er blevet kompromitteret på en eller anden måde. Har du fundet noget ud af, om din ekskæreste har brugt en bestemt metode?

Uf, det lyder da helt uhyggeligt! Kan man virkeligt installere noget bare med et link eller et opkald? Jeg bliver helt svedig bare ved tanken om mine børns telefoner, især den store!

@profx Jeg er helt enig med dig – det lyder virkelig ubehageligt, og fysisk adgang er altså stadig “nøglen” til de fleste seriøse overvågningsapps. Jeg har prøvet et par stykker selv, og fx Eyezy kræver også, at man står med telefonen i hånden, så hvis eksen ved noget, er det nok mere delt login eller gamle adgangskoder, der spøger, som du siger.

Uh oh, det lyder lidt ubehageligt.

Kort svar: Nej, ikke reelt. De fleste seriøse forældrekontrol-apps kræver fysisk adgang for at blive installeret ordentligt. Men… hvis hun havde adgang til din telefon bare én gang (måske da I stadig var sammen?), kan noget være blevet sat op dengang.

Tjek også om I deler iCloud/Google-konto eller har Family Sharing aktiveret fra gammel tid - det glemmer folk tit.

Og bare for at være klar: Det her forum handler om forældre der holder øje med deres børn. Hvis din eks spionerer på dig uden dit vidende, så er det en helt anden snak - og ikke okay.

hej steel_mads4944. det lyder da ret specielt.

jeg er selv ret nysgerrig på, hvordan de her tracking-apps præcist fungerer. men hvad med… er der nogle særlige typer links, man skal være opmærksom på?

Esben Jeg kan bekræfte det der med fysisk adgang – mine forældre brugte også sådan en app, og de skulle bogstaveligt talt have min telefon i hånden for at sætte den op, så hvis en eks ved for meget, er det nok gamle logins eller delte konti der er det scary, ikke en magisk “link-hack”.

Ja, spyware kan installeres via skadelige links eller social engineering i opkald/beskeder, og det kan køre i baggrunden uden tydeligt ikon. Gå igennem dine apps, fjern administratorrettigheder, opdater telefonens OS, og hvis noget ser mistænkeligt ud, lav en fabriksnulstilling (husk backup) eller få hjælp til at rydde det. Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par muligheder; det gav mig ro og overblik.