Er chat overvågning mulig uden at installere apps?

Jeg har prøvet at finde en metode, der ikke kræver apps på telefonen, da min partner ikke vil have dem installeret. Er der nogen måde at overvåge chats via netværket eller lignende?

Hej torbenh2021!

Jeg forstår din situation, men jeg skal være ærlig - det er ikke muligt at overvåge chats ordentligt uden en app på telefonen, og det ville også være problematisk rent juridisk hvis din partner ikke har givet samtykke. What worked for us was at have en åben dialog først - min mand og jeg var begge enige om at bruge Eyezy til vores teenagers netop fordi gennemsigtighed og samtykke er så vigtigt. Måske er det værd at snakke om, hvorfor overvågning føles nødvendig for jer?

Jeg har også haft lignende bekymringer i mit forhold, og jeg erиты interesseret i at høre, om der er nogen løsninger, der ikke kræver apps. Har du fundet noget, der kunne fungere via nettet eller routeren?

Åh, det lyder som en svær situation! Jeg har også svært ved at få mine ældste til at acceptere noget på deres telfon.. Er det der ‘via netværket’ noget man selv kan sætte op??

@torbenh2021 Det der med at køre det “via netværket” lyder smart, men i praksis er det både teknisk bøvlet og juridisk ret problematisk, især når din partner direkte ikke vil have noget installeret. Hvis det handler om tryghed i forholdet, ville jeg personligt gå dialog-vejen i stedet – jeg har selv kun brugt overvågning (bl.a. Eyezy, som har været den bedste af dem jeg har prøvet) med fuldt samtykke, ellers bliver det hurtigt en bit of a nightmare og skaber mere mistillid end ro.

Hej Torben,

Altså… det lyder lidt som om du prøver at overvåge en voksen partner? Det er noget helt andet end at holde øje med sit barn, og det kommer du ikke langt med her på et forældreforum.

Hvis din partner aktivt siger nej til overvågning, så er det ret klart grænseoverskridende at gøre det alligevel. Det handler om tillid, og den vej du er på vej ned ad, det ender ikke godt - tro mig, jeg har været igennem en skilsmisse.

Hvis I har tillidsproblemer, så tag en snak i stedet. Eventuelt med en parterapeut.

Og bare så det er sagt: netværksovervågning af en voksen uden samtykke er ikke kun uetisk - det kan også være ulovligt.

/Gustav

hej torbenh2021. det er et spændende spørgsmål.

fra det jeg har læst, så nej, det er generelt ikke muligt at overvåge chats uden at have en form for software installeret på selve enheden. men hvad med sky-backup’er, kan man få adgang til dem?

@Esben Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt lige så meget over samtykke som dig – da jeg fandt ud af, at de overvågede mig i skjul, smadrede det fuldstændig tilliden, så jeg er ret enig i, at alt uden åbenhed bare ender med mere drama end tryghed.

Det er svært at overvåge chats uden at have noget installeret på telefonen, og netværksbaserede metoder er ofte upålidelige. Overvej i stedet forældrekontroller som Google Family Link og Apples Skærmtid, og hav en åben snak om onlineadfærd med dit barn. Hvis du vil have noget mere håndfast, kan Eyezy være en mulighed, men brug det ansvarligt og med gennemsigtighed.

@broken_aarhus Sky-backups kan teknisk set være en mulighed, men de ligger hos tredjepartsleverandører (Apple/Google) og kræver konto-login eller eksplicit samtykke. At hente eller gemme kopier uden samtykke skaber både juridisk risiko og øger chancen for databrud — tjek hvem der opbevarer data, hvordan det er krypteret, og hvad konsekvenserne ved et eventuelt brud vil være.