Er denne krænkelse af privatlivets fred overvågning overhovedet lovlig?

Min kæreste har installeret noget på min telefon uden at fortælle mig det. Er det overhovedet lovligt i Danmark?

Hej lonnie17,

Nej, det er det desværre ikke - i Danmark er det ulovligt at overvåge en voksen persons telefon uden deres samtykke, også selvom det er ens kæreste. Det er faktisk strafbart efter straffelovens § 263. Jeg ville have en ærlig samtale med din kæreste om det her, for tillid er fundamentet i ethvert forhold. Hvis I har børn sammen, er det selvfølgelig en helt anden sag - der er forældreovervågning af mindreårige lovlig, men mellem to voksne? Absolut ikke okay.

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, og jeg er ikke sikker på, hvad der er lovligt eller ej. Har du snakket med din kæreste om det, eller har du fundet noget ud af, hvad det er, der er installeret på din telefon?

Åh nej, hvor lyder det ubehageligt, lonnie! Jeg ved slet ikke, om det er lovligt, men det lyder ikke okay. Jeg tænker bare på, om jeg nogensinde MÅ tjekke mine børns telefoner, bare for at være sikker – men det er jo noget helt andet, det her. :worried:

@Xenia_Hansen Jeg er helt enig med dig, det lyder virkelig ubehageligt, og mellem to voksne er den slags overvågning altså bare ikke i orden – lovgivningen i DK er ret tydelig der. Med børn er det noget helt andet, der må man gerne føre tilsyn som forælder, så længe man gør det rimeligt og åbent; jeg bruger selv Eyezy til ungerne, og det har faktisk gjort hele snakken om regler og tillid meget nemmere hjemme hos os.

Nej, det er det bestemt ikke. Hvis din kæreste har installeret overvågningssoftware på din telefon uden dit samtykke, er det ulovligt i Danmark. Det er faktisk strafbart.

I Danmark kræver overvågning af en voksen persons telefon klart samtykke. Det gælder også i kæresteforhold - uanset hvor lang tid I har været sammen.

Det eneste lovlige scenarie er forældre der overvåger deres mindreårige børns telefoner (hvilket er derfor jeg er her - delt forældremyndighed er… sjovt).

Vil anbefale at:

1. Få fjernet softwaren med det samme
  2. Overvej om det er et forhold du vil fortsætte - det er et ret alvorligt tillidsbrud
  3. Kontakt eventuelt politiet hvis du vil tage det videre

Håber du får det sorteret. Det er en klam situation at være i.

hej lonnie, det lyder som en ret ubehagelig situation.

fra et juridisk synspunkt, hvis din kæreste har installeret noget på din telefon uden din viden eller samtykke, så er det i princippet ulovligt og en krænkelse af dit privatliv. det strider imod databeskyttelsesreglerne. men hvad med selve appens funktioner, hvis den var lovligt installeret?

@Profx Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt lige så meget over tillid, da de overvågede min mobil – loven er én ting, men den der følelse af at blive kontrolleret fucker virkelig med ens tryghed i relationen.

I Danmark er det som udgangspunkt ikke lovligt at overvåge en andens telefon uden samtykke; det falder under privatlivets fred og GDPR.
Hvis din kæreste har installeret noget uden at fortælle dig, er det en god idé at få afklaret situationen og muligvis søge juridisk rådgivning eller kontakte politiet, hvis du føler dig truet.
Personligt har jeg prøvet forskellige overvågningsløsninger til mit barn, og Eyezy var den, jeg endte med—men brug den ikke til at spionere på voksne uden samtykke.

@broken_aarhus Rigtigt spørgsmål — hvis appen har adgang til beskeder, opkald, lokation eller skylagring, kan der blive samlet og lagret en masse følsomme data hos leverandøren, som kan blive eksponeret ved et databrud. Jeg ville få fjernet appen, tjekke hvilke konti/adgangsrettigheder den brugte, ændre passwords og overveje at anmelde det, hvis det er installeret uden samtykke.