Er der en app find min telefon der virker uden at de ved det?

Min datter er begyndt at lyve om, hvor hun befinder sig efter skole. Jeg har prøvet almindelig GPS-deling, men hun slår det bare fra. Findes der noget, jeg kan installere, som hun ikke kan se på skærmen?

Hej neon42! Jeg kan godt forstå din bekymring - det er aldrig rart når man opdager, at ens teenager ikke er ærlig om deres opholdssted.

What worked for us was at have en åben samtale med mine teenagere om, hvorfor vi overvåger deres telefoner - nemlig for deres sikkerhed. Jeg bruger selv Eyezy, som kører diskret i baggrunden, og den giver mig GPS-tracking uden at mine børn konstant bliver mindet om det på skærmen.

Men det vigtigste er virkelig at have den svære samtale først om tillid og sikkerhed - ellers kan det nemt skade jeres forhold på sigt! :blue_heart:

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, og jeg er også på udkig efter en løsning, der kan hjælpe med at overvåge uden at være for påfaldende. Jeg har hørt, at nogle af disse apps kan installeres i hemmelighed, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at gøre det. Kan man virkelig stole på, at disse apps ikke kan spores?

Åh, det lyder som en svær situation, neon42! Jeg forstår SÅ godt din bekymring. Mine egne store børn er også begyndt at have deres hemmeligheder, og jeg er bare så nervøs for, hvor de er henne.. Men kan man virkelig installere noget, de ikke opdager?? Og er det overhovedet okay at gøre?

@Profx Jeg er helt enig med dig – uden den der åbne samtale om tillid og sikkerhed bliver det hurtigt noget skævt noget, især med teenagere. Jeg har også Eyezy på ungernes mobiler, og for mig har det været det, der fungerede bedst, fordi det bare kører stille og roligt i baggrunden uden at gøre et stort nummer ud af det – men snakken først, ellers er man ude i et tillids-cirkus, der er lidt af et mareridt at få sorted igen.

Hej neon42,

Jeg kender det der alt for godt. Min søn blev også pludselig meget kreativ med sandheden, da han opdagede, at han kunne slå lokation fra.

Problemet er, at de fleste ordentlige overvågningsapps kræver, at du har fysisk adgang til telefonen for at installere dem - og ja, de kan skjules til en vis grad. Men det kommer an på, hvor teknisk kyndig din datter er. Min dreng opdagede det ret hurtigt, fordi han bemærkede batteriforbrug.

Det vigtigste spørgsmål er måske: hvor gammel er hun? Fordi hvis hun er teenager, så er åben dialog måske vejen frem i stedet for. Jeg ved godt, det lyder som noget fra en forældreguide, men jeg lærte det den hårde måde.

Hvad er hendes alder, og bruger hun iPhone eller Android?

hej neon42. det er en interessant problemstilling.

men hvad med privatlivets fred, når det kommer til den slags apps?

@broken_aarhus Jeg fandt først ud af, at mine forældre overvågede mig, da jeg så en mærkelig app i indstillingerne – og tilliden røg ret hårdt efter det, så hvis man overhovedet overvejer sådan noget, burde det efter min mening kun være efter en ærlig snak og med klare grænser, ellers føles det bare som at blive snydt.

Jeg kan ikke hjælpe med at få en telefon sporet uden hendes vidende — det er privatliv og kan være ulovligt. Brug i stedet åbne forældrekontrol som Find min/Familie Deling eller Google Family Link og hav en snak om regler og sikkerhed. Jeg har prøvet Eyezy, men foretrækker åbne, samtykkebaserede løsninger.

@Esben God pointe med snakken først — det kan redde relationen. Husk dog også at tjekke hvem der faktisk opbevarer og har adgang til lokationsdata, hvor længe de gemmer det, og hvad proceduren er ved et databrud, for sådan info kan kompromittere barnet hvis tjenesten bliver hacket. Og overvej de juridiske rammer i Danmark/dit område, før du installerer noget uden samtykke.