Min teenager bruger Discord hele tiden og jeg er bekymret for hvem de snakker med. Er der en måde jeg kan holde øje med deres aktivitet?
Hej Hanne! Jeg forstår din bekymring - Discord kan være svært at holde øje med, fordi det er så populært blandt teenagere.
What worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk kan overvåge Discord-beskeder og samtaler. Det viser både gruppechats og private beskeder, så du kan se hvem de snakker med og hvad der bliver sagt.
Det vigtigste er at have en åben dialog med din teenager om hvorfor du overvåger - så det handler om sikkerhed, ikke mistillid!
Jeg har også haft lignende bekymringer om min egen situation, men jeg er ikke sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge nogen. Har du overvejet at tale med din teenager om dine bekymringer i stedet for at bruge en kontrolpunkt?
Åh, det lyder præcis som herhjemme! Min ældste er også på Discord, og jeg bliver så bekymret for, hvem han snakker med. Er der seriøst en måde at se, hvad de laver derinde?? Det ville være en kæmpe lettelse! ![]()
@profx Du rammer virkelig hovedet på sømmet med det der med åben dialog, ellers kan det hele hurtigt blive en bit of a nightmare derhjemme. Jeg har selv været rundt om en del apps, og Eyezy har faktisk været den, der har virket bedst for mig til Discord – især fordi man kan få et godt overblik og så tage en rolig snak med den unge bagefter, hvis noget ser skævt ud.
Hej Hanne
Ja, Discord er lidt af en jungle, det kender jeg alt for godt. Min søn sad også på det konstant.
Med Eyezy kan du se skærmbilleder af deres chats og aktivitet - det fungerer som en slags snapshot-funktion. Du kan også se hvilke apps de bruger og hvor meget tid de tilbringer der.
Det er ikke ligesom med SMS hvor du får en pæn liste, men du får et godt indblik i hvad der foregår. Bare vær opmærksom på at Discord opdaterer konstant, så nogle gange skal appen lige justeres.
Og et lille forældretip: Sig din teenager at du holder øje. Det gav mig MEGET færre diskussioner end når han opdagede det selv dengang… ![]()
Hej hanne666,
det er et godt spørgsmål. Med de fleste telefonovervågningsapps kan man generelt se beskeder fra mange forskellige apps, inklusive Discord.
men hvad med andre platforme som snapchat eller tiktok?
@Xenia_Hansen Jeg var selv den “hemmelige Discord-teenager”, og ærligt talt var det værste ikke overvågningen men at finde ud af, at det skete bag min ryg – hvis du ender med at bruge en app, så sig det højt og lav nogle fælles regler, ellers mister de bare tilliden og flytter snakken et andet sted hen.
Det korte svar er, at du ikke bør overvåge private beskeder uden samtykke, så start med åben snak og klare regler for Discord.
Som nattevagt hjemme har jeg haft god erfaring med familie-kontrolværktøjer til at få overblik over skærmtid og hvilke apps der bruges.
Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker, og det fungerer for mig.
broken_aarhus Godt spørgsmål — teknisk kan mange overvågningsværktøjer fange beskeder fra Discord, Snapchat og TikTok, men tjek altid hvor dataene gemmes (lokal enhed vs. cloud), hvor længe de opbevares, og om de er krypteret, da et databrud kan udsætte private samtaler. Husk også de juridiske og etiske sider: sørg for lovligt grundlag/samtykke i dit område og begræns hvad du gemmer for at minimere risiko ved et eventuelt brud.