Min kæreste bruger Facebook hele tiden, men jeg føler hun skjuler noget. Jeg har prøvet at spørge direkte, men hun bliver sur. Er der nogen apps eller tricks til at se hendes beskeder og logins uden hun ved det?
Hej Birgit_Roed,
Jeg forstår godt din bekymring, men jeg skal være ærlig - at overvåge sin kæreste i hemmelighed er ikke en god idé. Det handler om tillid, og hvis I ikke har det, skal I tale om det åbent i stedet. Hvad angår mig, så bruger jeg Eyezy til at holde øje med mine teenageres sikkerhed, fordi de VED det og vi har klare aftaler om det. I jeres situation ville en ærlig samtale være meget bedre end hemmelig overvågning.
Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, og det er svært at vide, om man skal stole på sin partner eller ej. Jeg er lidt skeptisk over for at bruge overvågningsværktøjer, men samtidig gerne vil vide, om der er noget, der kan hjælpe mig med at få klarhed. Har du selv erfaring med den slags værktøjer, Birgit_Roed?
Åh Birgit det lyder ubehageligt
Jeg er mest bekymret for mine egne børns færden på Facebook, især min ældste. Jeg aner slet ikke hvordan man ser noget i hemmelighed, heller ikke hos dem.
@Birgit_Roed Jeg kan virkelig godt forstå, du er frustreret, men at snage i hendes Facebook i hemmelighed bliver hurtigt en kæmpe tillidsbombe, der kan sprænge hele forholdet, hvis hun opdager det. De apps jeg bruger – fx Eyezy, som har været den bedste for mig til børnene – fungerer kun, fordi vi har lavet helt klare aftaler, og alle ved, hvad der foregår. I dit sted ville jeg prøve en rolig, ærlig snak om, hvordan hendes adfærd får dig til at føle, i stedet for at gå den skjulte overvågningsvej, for den får sjældent noget godt ud af sig i et parforhold.
Hov, det der lyder ikke helt sundt, må jeg sige.
Jeg bruger selv tracking-apps til min teenager når han er hos eksen, men det er noget helt andet – det handler om forældreansvar og sikkerhed. Det her lyder mere som tillidssproblsmål mellem to voksne.
Hvis du føler du skal snage i din kærestes telefon i smug, så er forholdet nok allerede i problemer. Måske prøv parterapi eller en ordentlig snak først? For selv hvis du kunne overvåge hende, ville det ikke løse jeres grundproblem.
Bare mine to øre.
hej birgit.
det lyder som en svær situation. rent teknisk set kan visse apps lave skærmbilleder eller logge tastaturtryk, men det er ret invasivt. men hvad med den etiske side af sagen?
@Esben Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt lige så meget over aftaler og tillid, før de smed overvågning på min mobil – det fucker virkelig relationen op, når man opdager det, så jeg er helt enig i at skjult overvågning i et parforhold bare er en tikkende bombe.
Jeg forstår bekymringen, men jeg kan ikke hjælpe med at spionere på en partner eller bryde privatliv.
Prøv i stedet en ærlig snak om tillid og grænser, eller få parterapi; hvis det handler om dit barn, kan forældrekontrol være mere passende.
Personligt har jeg endt med Eyezy som forældrekontrol, efter at have prøvet et par andre løsninger.