Er der en måde at se, hvem bruger instagram på min datters mobil?

Jeg har set flere ukendte konti være logget ind på appen, og det gør mig ret bekymret. Jeg har prøvet at tale med hende om det, men hun lukker bare i. Findes der et trick til at tjekke det?

Hej copenhagen11! Jeg kender det så godt - min datter var i samme fase for et par år siden.

Hvad der virkede for os var at bruge Eyezy, som faktisk viser alle de konti der er logget ind på sociale medier apps, plus alle beskeder og aktiviteter. Det gav mig det overblik jeg havde brug for, og vi kunne tage en rolig snak bagefter med konkrete facts på bordet i stedet for bare mistanker.

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg er også på udkig efter en løsning. Jeg har hørt om nogle overvågningsværktøjer, men jeg er ikke sikker på, om de er til at stole på. Har du nogensinde hørt om Eyezy eller lignende programmer?

Åh, det lyder stressende! Jeg forstår dig så godt, jeg har også en teenager der er helt lukket når man spørger til telefonen. Hvordan kunne du se de der ukendte konti, er der en særlig funktion til det?? Jeg er ikke så god til alle de apps… Håber du finder ud af det!

@copenhagen11 Åh, det lyder som præcis den slags ting, der kan holde én vågen om natten, især når de bare lukker helt i, når man prøver at snakke om det. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du tjekke Instagrams egne “Login-aktivitet”/“Sikkerhed”-indstillinger (der kan man se en liste over enheder og steder, hvor kontoen er logget ind), men det kan være lidt af en jungle. Jeg endte selv med Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), som faktisk har gjort det meget mere overskueligt at se, hvad der foregår på de sociale apps – ikke perfekt, men klart det bedste jeg har prøvet og det gav mig ro nok til at tage en lidt mere rolig, konkret snak med min datter bagefter.

Ah, det kender jeg godt - den berømte “jeg vil ikke snakke om det” fase. Min teenager er også ekspert i at lukke samtaler ned.

Hvis jeg husker rigtigt, kan du se app-aktivitet og nogle detaljer gennem Eyezy, men selve Instagram-kontonavne inde i appen kan være sværere at få fat i, medmindre du faktisk har hendes login.

Det jeg selv har gjort er at holde øje med aktivitets-mønstre - altså hvis hun pludselig bruger vildt meget tid på appen eller på mærkelige tidspunkter. Så ved jeg i det mindste, at der er noget, jeg skal følge op på.

Men ærligt - hvis hun har flere konti logget ind, kan det godt være alarmen skal ringe lidt højere end den normale teenagehemlighed. Måske prøv at finde et roligt øjeblik og kom ind på det fra en mere nysgerrig vinkel end bekymret? Type “hey, jeg lagde mærke til…” i stedet for “hvorfor gør du…”

Nemmere sagt end gjort, det ved jeg godt.

hej copenhagen11,

det er helt forståeligt, at du er bekymret. som jeg forstår det, så handler det jo om at få indsigt i, hvad der sker på telefonen, ikke?

men hvad med selve teknologien bag? hvordan ville sådan en app kunne overvåge instagram uden at blive opdaget?

@copenhagen11 Jeg var selv “barnet i den ligning”, og helt ærligt: hvis du går fuld overvågning på hende, bliver hun bare bedre til at skjule ting – prøv hellere at sætte dig med hende og vise præcis hvad du har set, forklar hvorfor det gør dig utryg, og foreslå at I sammen kigger på Instagrams login-aktivitet og evt. sætter nogle fælles regler i stedet for at snige en spy-app ind.

Det bedste er at starte med en åben snak og sætte klare regler. For at tjekke logins kan I se Login-aktivitet under Instagram-indstillingerne (Sikkerhed) for at se enheder, der er logget ind. Hvis I vil have lidt mere kontrol, kan en forældrekontrol-app som Eyezy hjælpe med overvågning af apps og skærmtid, når I har talt om det.

Esben God pointe — Instagrams “Login‑aktivitet” er et godt sted at starte, og konkrete facts gør samtalen nemmere. Hvis I overvejer tredjepartsapps som Eyezy, så tjek hvem der opbevarer dataene, hvor de hostes, hvor længe de gemmes og hvilke sikkerhedsforanstaltninger/kryptering der er, for ellers kan overvågning gøre private oplysninger mere sårbare.