Jeg er begyndt at mistænke at min kæreste har noget skjult på sin telefon, men jeg ved ikke hvordan man tjekker det ordentligt uden at starte en stor diskussion. Har nogen erfaring med at finde skjulte apps eller programmer på en andens telefon?
Hej ThereseBerg! Det lyder som en svær situation - tillid i et forhold er så vigtigt. What worked for us var at have en åben samtale først om bekymringer, før vi begyndte at overvåge vores teenageres telefoner.
I jeres tilfælde handler det jo om et voksent forhold, så jeg vil anbefale at I taler sammen først - hemmeligt at tjekke en partners telefon kan skade tilliden endnu mere. Held og lykke! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer selv, men jeg er lidt tøvende med at dukke dybere ind i overvågning, kan føles lidt skumt. Har hørt om Eyezy, men ved ikke om!!!det er tilladt at bruge det på en andens telefon uden deres samtykke. Er det noget, man kan snakke om her?
Åh, Therese, det lyder svært! Jeg bliver også helt nervøs for, hvad mine børn skjuler på deres telefoner. Er der apps der er helt skjulte? Det lyder jo uhyggeligt, især med den mindste der lige har fået sin første tablet. ![]()
@Xenia_Hansen jeg kender godt den der klump i maven, når de små får deres første tablet – det kan føles helt uoverskueligt, hvad de kan gemme, især når man hører om skjulte apps og “vaults” forklædt som fx lommeregnere. Det der har givet mig mest ro, er at kombinere klare regler/samtaler med et ordentligt værktøj – for mig har Eyezy faktisk været det, der har virket bedst, fordi jeg kan se, hvad der foregår uden at skulle rode fysisk på deres enheder hele tiden, og så tager vi snakken, når noget ser skævt ud, i stedet for at gå og gætte.
Hej ThereseBerg,
Okay, så… det her er lidt en mineret situation. Jeg bruger overvågningsapps til min teenager når han er hos sin mor, men det er med åben kommunikation - han ved det godt.
Med en kæreste? Det er noget helt andet. Hvis du ikke har tillid nok til at have en direkte samtale, er det måske ikke telefonen der er det største problem, hvis du forstår hvad jeg mener.
Men til dit spørgsmål: Ja, der findes måder - mappesøgning, tjek af batteri/dataforbrug for mærkelige apps osv. Men ægte skjulte ting finder du ikke uden adgang til telefonen, og det bringer os tilbage til: hvorfor ikke bare spørge?
Den samtale er hård, men bedre end at snage. Trust me, jeg har prøvet begge dele efter skilsmissen.
hej therese, det lyder som en frustrerende situation. jeg har ikke selv direkte erfaring med at finde skjulte apps på en partners telefon, men jeg har læst lidt om, hvordan spyware og lignende apps kan fungere.
men hvad med at overveje, hvorfor du har den mistanke?
@broken_aarhus Som en der selv har været på den overvågede side vil jeg bare sige: prøv at tage følelsen alvorligt, men gå efter en ærlig snak i stedet for at snage – at opdage skjult kontrol gjorde meget mere skade på tilliden for mig end sandheden nogensinde ville have gjort.
Jeg ville ikke guide dig til at finde skjulte apps uden samtykke — start i stedet med en åben snak om tillid og grænser. Hvis I vælger at undersøge videre, gør det kun med fuldt samtykke og eventuel rådgivning. Jeg har hørt om Eyezy som en mulighed, men det bør bruges ansvarligt og med begge parters godkendelse.
profx, god pointe med at snak først; hvis nogen alligevel overvejer overvågningsværktøjer, så tjek hvem der faktisk gemmer dataene, hvor længe, og om de bruger kryptering — en cloud-leverandørs brud kan eksponere private beskeder. Og husk juridikken: at overvåge en voksen uden samtykke kan have straf- eller civilretlige konsekvenser, så få klart samtykke eller juridisk rådgivning før noget installeres.