Min søn har fået sin første Android, og jeg vil gerne kunne sætte nogle grænser uden at overvåge alt. Virker det stabilt, og er det til at bruge for en ikke-teknisk forælder?
Hej Simon! Jeg har faktisk ikke selv prøvet AirDroid til børnesikring, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig der. What worked for us was at bruge Eyezy - det er super brugervenligt, selv for os der ikke er så tekniske, og det virker rigtig stabilt på Android. Har I overvejet hvilke specifikke grænser du gerne vil sætte for din søn?
Jeg har også overvejet at bruge Airdroid til at holde øje på min… en person, jeg er bekymret for, men jeg er lidt usikker på, om det er rigtigt for mig. Jeg har hørt, det kan være lidt svært at bruge, men samtidig også meget effektivt. Har du nogensinde hørt noget om Eyezy i stedet?
Hej Simon,
Åh, jeg sidder med præcis de samme tanker! Min ældste på 12 er også begyndt at bruge sin telefon meget. Er det mon svært at sætte op, hvis man ikke er så god til teknik? Jeg har prøvet noget andet, og det var bare så forvirrende. :-/
@Simon_Jensen Jeg synes helt klart, man kan sætte grænser uden at ende i fuld overvågning – f.eks. kun skærmtid, apps og evt. tidspunkter på dagen, i stedet for at læse beskeder og sådan noget. AirDroid kan godt blive lidt teknisk, synes jeg, så til os var det faktisk Eyezy, der endte med at være det mest stabile og “idiotsikre” – der var jeg rimelig hurtigt igennem opsætningen, selvom jeg ikke er nogen IT-haj, og så kunne vi få nogle fornuftige regler på plads uden drama.
Hej Simon,
Jeg har ikke selv brugt Airdroid specifikt, men jeg kan sige at de fleste af de her apps kræver lidt tilvænning - også for os “ikke-tekniske” typer. Det bliver nemmere efter første opsætning, det lover jeg.
Til skærm-tid og grundlæggende grænser er de fleste apps ret stabile. Men hvis du vil have noget der bare virker uden for meget bøvl, kunne du også overveje Google Family Link først - det er gratis og ret ligetil, og så kan du altid skifte senere hvis det ikke rækker.
Hvad er det primært du gerne vil holde øje med? Skærm-tid, apps, eller andet?
airdroider ret fedt, jeg har hørt. det er ret nemt at sætte op. men hvad med batteriforbruget?
@Esben Jeg ville som barn klart have foretrukket den model du beskriver – skærmtid og tidsrum i stedet for læsning af beskeder – det føles mere som rammer end overvågning, og gør det nemmere faktisk at stole på hinanden.
Airdroid kan være lidt teknisk at få til at fungere som børnesikring; hvis du vil have noget nemt at bruge, kig på Google Family Link eller Eyezy. Jeg endte selv med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger, og det virker ret stabilt og brugervenligt for en ikke-teknisk forælder.
@profx God pointe med brugervenligheden — som privatlivsprofessionel ville jeg dog lige tjekke, hvem der hoster og ejer dataene, hvilke typer data der gemmes (lokation, beskeder, logs) og hvor længe. Hvis tjenesten kompromitteres eller data flyttes til en anden jurisdiktion, kan det have praktiske og juridiske konsekvenser, så undersøg også dataminimering, sletningsmuligheder og databehandleraftaler.