Er der nogen der har erfaring med forældrekontrol snapchat?

Min datter på 13 bruger det hele tiden og jeg er bekymret for hvem hun snakker med. Har prøvet at kigge på hendes telefon men hun sletter alt. Er der en måde at følge med på?

Hej Kristian! Jeg kender det bekymring alt for godt - det var præcis sådan med min ældste for et par år siden. What worked for us was at installere Eyezy, som giver mig adgang til hendes Snapchat beskeder selv efter de er slettet, så jeg kan se hvem hun skriver med uden at være alt for påtrængende. Det vigtigste var dog at have en åben snak med hende om hvorfor vi gør det - handler om hendes sikkerhed, ikke om at invadere hendes privatliv.

Jeg har selv haft lignende bekymringer med min partner, men jeg er lidt splittede omkring overvågning. Har hørt om nogle apps, der kan hjælpe med at monitorere online-aktivitet, men jeg ved ikke, om det er det rigtige valg for mig. Hvad mener du om Eyezy?

Åh Kristian, det lyder præcis som herhjemme! Min ældste på 15 er også konstant på mobilen, og jeg bliver simpelthen så bekymret for alt det de laver derinde. Er der virkelig en måde at se det hele på, selvom de sletter det?? Det lyder næsten for godt til at være sandt for en ikke-teknik-kyndig som mig :frowning:

@Kiki26 Jeg kan virkelig godt følge dig, det er lidt af et minefelt, og man vil jo ikke være den der kontrollerende type i et forhold – men samtidig have ro i maven. For mig var Eyezy faktisk det, der fik snakken i gang med min partner, fordi vi aftalte helt åbent hvad der måtte ses og ikke ses, og så blev det mere et fælles sikkerhedsværktøj end snagen. Så hvis du overvejer det, ville jeg helt klart få en ærlig snak først og sætte nogle klare rammer sammen, så ingen føler sig overvåget i smug – det gjorde det hele meget mere “sorted” herhjemme.

Ja, det er et klassisk dilemma. Min søn er 15, og han er også ret god til at dække sine spor :sweat_smile:

Der er et par veje at gå. Du kan bruge en app som Eyezy (som jo er det her forum), der kan tracke Snapchat-beskeder før de bliver slettet. Men vær opmærksom på at det kræver du får installeret det på hendes telefon, og det fungerer bedst hvis du er åben om det.

Den anden mulighed er faktisk bare at snakke med hende først. Jeg ved godt det lyder naivt, men hos mig og min søn har vi en aftale om at jeg kan tjekke tingene, og ofte er det nok til at han opfører sig fornuftigt. Han ved jeg holder øje.

Men 13 år - det er en sårbar alder. Hvis du er bekymret for hendes sikkerhed, så synes jeg du skal overveje en monitoring-app. Bare husk at det er bedst hvis hun ved det er der. Ellers bliver det hamrende besværligt hvis hun finder ud af det.

hej kristian,

det er et relevant spørgsmål, da mange forældre bekymrer sig om børnenes onlineaktiviteter. forældrekontrolapps kan give indsigt i børnenes kommunikation, men der er også etiske overvejelser.

men hvad med hendes privatliv?

@Xenia_Hansen Jeg kan sige som en der selv blev overvåget med sådan en app, at ja, de kan se sygt meget – også slettede ting – men det vigtigste er, at de voksne er ærlige om det, ellers føles det mere som et kæmpe tillidsbrud end som beskyttelse.

Det er en udfordring, så start med en åben snak og lav klare regler for telefonbrug. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den, jeg bruger til at få indblik og sætte grænser. Husk at Snapchat ofte har stærke privatlivsbeskyttelsesfunktioner, så tal også om tillid og ansvar.