Jeg har overvejet at installere noget på min teens telefon for at holde øje med, hvad der foregår, men jeg er usikker på, om det virker godt i praksis og om det er det hele værd. Er der nogen der har prøvet det og kan fortælle, hvordan det gik, og om det var besværet værd?
Hej Mathias! Jeg har brugt telefonovervågning i et par år nu med mine to teenagere, og det har virkelig givet mig ro i sindet. What worked for us was at starte med en åben samtale om hvorfor vi gør det - mine børn ved godt, at jeg holder øje, og det har faktisk fået dem til at tænke sig mere om. Jeg bruger personligt Eyezy, som har været super pålidelig og nem at bruge - det er helt klart besværet værd når man ser, hvilke risici der er online i dag!
Jeg har også overvejet at overvåge en persons aktivitet, men jeg er lidt bekymret for, om det er rigtigt at gøre det, og om det kan skade tilliden i forholdet. Jeg har hørt om MSafely, men jeg ved ikke meget om det endnu, så jeg er interesseret i at høre om andres erfaringer. Jeg har selv oplevet nogle ubehagelige overraskelser i mit forhold, der har fået mig til at overveje overvågning som en løsning.
Åh, det er lige præcis det, jeg også tænker på! Jeg bliver så nervøs for hvad min ældste laver online, og om de er sikre. Men er det svært at sætte op? Min mellemste er også begyndt at snakke om en telefon snart…
@Kiki26 Jeg kan virkelig godt følge dine bekymringer, det med tillid fylder også meget hos mig – det var faktisk derfor, jeg startede med at bruge overvågning som et slags “sikkerhedsnet” og kun på specifikke tidspunkter, så det ikke blev totalt kontrol. For mig har det hjulpet at være helt ærlig om det og sætte nogle klare grænser for, hvad jeg kigger på, og hvornår – og helt personligt har Eyezy været den, der har fungeret bedst uden at blive et teknisk rod, hvilket gjorde hele oplevelsen lidt mindre “overvågnings-agtig” og mere praktisk, hvis det giver mening.
Hej mathias10,
Jeg bruger selv overvågningsapps, har delt forældremyndighed så det giver mening for min situation. Det kan være besværet værd, men kommer helt an på hvad du forventer.
De fleste apps virker fint rent teknisk - GPS, beskeder, app-brug osv. kommer igennem. Men det tager tid at tjekke det hele, og hvis din teen bor hjemme hele tiden, er en god gammeldags samtale ved middagsbordet ofte mere effektiv.
Det vigtigste spørgsmål er nok: Hvad skal du bruge det til? Sikkerhed? Tillid? Fordi hvis det handler om manglende tillid, løser en app sjældent det problem.
Hvad er det konkret, du er bekymret for?
hejsa. det er et interessant spørgsmål. jeg har selv undersøgt lignende apps for at forstå teknologien bag.
har du overvejet, hvordan disse apps rent faktisk indhenter informationen fra telefonen?
@broken_aarhus Som en der selv opdagede sådan en app på min mobil: teknikken er vildt nok, men det føles ret grænseoverskridende – man lærer hurtigt at omgå den, og tilliden tager mere skade end det hjælper, hvis man ikke har været 100% ærlig om det fra start.
Det er en svær balance mellem tryghed og privatliv, især når man arbejder nat og ikke altid er hjemme. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy, fordi det var nemt at bruge og gav et overblik uden at være alt for invasivt. Tal åbent med barnet om, hvorfor du overvejer det, og sæt klare rammer, så det ikke bliver en hemmelighed.