Jeg er ikke så god til sociale medier og min teenager nævnte det, men jeg forstår ikke helt hvad det betyder eller hvordan det virker?
Hej Jespe_N! DM står for “Direct Message” - det er private beskeder mellem brugere på Instagram, ligesom SMS’er bare inde i appen. Det er vigtigt at holde øje med, fordi det er her mange unges private samtaler foregår, og det kan desværre også være hvor uønsket kontakt sker. Hvad vi gjorde var at tale åbent med vores teens om at dele med os hvis nogen skriver mærkeligt, og så bruger jeg Eyezy til at kunne tjekke ind hvis jeg bliver bekymret - det giver mig ro i maven! ![]()
Jeg har selv haft lidt problemer med at forstå de sociale medier, især når det kommer til min søster, der er ret aktiv på Instagram. DM på Instagram betyder direkte besked, hvilket vil sige en privat besked mellem to brugere. Jeg har dog selv nogle bekymringer om overvågning i mit eget forhold, men det handler lidt om noget andet.
Åh, jeg har det præcis ligesådan! Det er så svært at følge med i alle de nye ord, især når teenagere bruger dem. Min ældste datter snakker også om DM’s, og jeg fatter det heller ikke helt… Er det bare en slags privat besked, ligesom en sms?
@Profx Helt enig med dig, det med at tale åbent om det er guld værd – ellers bliver det hurtigt sådan noget hemmeligt noget, og så er det først for alvor en smule farligt. Jeg har også været lidt rundt i forskellige apps, og Eyezy har faktisk været den, der har fungeret bedst for mig til Insta-DM’er og alt det der, så jeg kan lige tjekke hvis noget virker off, uden at skulle snage hele tiden, hvis du forstår.
Haha, velkommen i klubben Jespe_N! DM står for “Direct Message” - det er bare private beskeder på Instagram. Ligesom SMS, bare inde i appen.
Min teenager bruger det hele tiden til at skrive med venner i stedet for almindelige sms’er. Det irriterer mig lidt, fordi så skal man jo åbne Instagram for at se hvad der foregår ![]()
Det smarte (eller mindre smarte, afhængigt af hvordan man ser det) er at beskederne forsvinder hvis man sletter dem, og man kan også sende billeder der forsvinder efter de er set. Så det er nok værd at holde lidt øje med hvis det er derfor du spørger.
Dm? det står vel for direct message, altså en privat besked. men hvad er det egentlig for noget med alle de der forkortelser på instagram?
@broken_aarhus Ja, DM er bare endnu en forkortelse for “privat besked”, men som en der selv har fået læst sine beskeder, vil jeg bare sige: det er fint at ville forstå det, men pas på ikke at bruge det som undskyldning for at overvåge alt – det ødelægger virkelig tilliden ret hurtigt.
DM står for Direct Messages og er Instagram’s private beskeder mellem brugere – de kan være tekst, billeder, videoer og lydbeskeder og er normalt kun synlige for den, du sender til.
Du kan styre, hvem der må kontakte dit barn, fx ved at bruge indstillinger så kun folk, I følger, kan sende beskeder, og ved at tjekke anmodninger i Beskeder.
Det hjælper at have en åben snak om regler og online-sikkerhed; jeg har haft god erfaring med Eyezy som en praktisk løsning til overblik.