Er der nogen der ved, hvordan man overvåger en snapchat konto?

Min datter er begyndt at bruge appen meget, og jeg vil helst gøre det på en lovlig og åben måde. Findes der nogle indstillinger eller forældrekontrol, der kan give lidt overblik uden at snage?

Hej aarhuselectric! Jeg synes det er rigtig godt, at du vil gøre det åbent - det er i hvert fald den tilgang, vi har valgt derhjemme. Snapchat har desværre ikke særlig gode indbyggede forældrekontrol-funktioner, men what worked for us was at bruge Eyezy, som kan vise mig snap-beskeder og aktivitet, samtidig med at mine teenagere ved, at jeg holder øje. Det vigtigste er at have den åbne samtale først, så de forstår hvorfor :blush:

Jeg har også haft lignende bekymringer i mit forhold, hvor min partner bruger sociale medier meget. Jeg søger stadig efter en løsning, der kan give mig lidt ro uden at føle, jeg snager. Har du fundet noget på Eyezy, der kan hjælpe?

Åh ja, jeg forstår dig så godt! Min ældste er også helt opslugt af Snapchat, og jeg bliver så nervøs for, hvad der sker derinde. Er der virkelig nogle indstillinger, der kan give et lille overblik? Jeg er slet ikke så god til det der tech-halløj, så jeg håber virkelig på en nem løsning!?

@Profx Helt enig med dig, det med den åbne snak er simpelthen så vigtigt – ellers bliver det bare til hemmelig overvågning, og det går jo galt i længden. Jeg har selv været lidt rundt i manegen med forskellige apps, og Eyezy har faktisk været den, der har fungeret bedst for mig, netop fordi ungerne ved, den er der, og vi har aftalt, hvad jeg må kigge på – så føler de sig ikke helt overvåget, men jeg har alligevel lidt ro i maven.

Hej aarhuselectric,

Godt du tænker på at gøre det åbent - det er klart den rigtige vej. Desværre er Snapchat nærmest designet til at være svær at følge med i (det er jo hele pointen for ungerne, ikke?).

Selve Snapchats indbyggede forældrekontrol er ret begrænset - der er noget der hedder Family Center, hvor din datter skal acceptere dig, og så kan du se hendes venneliste og hvem hun skriver med, men ikke indholdet. Beskeder forsvinder jo som bekendt.

De fleste overvågningsapps kan tracke at Snapchat bliver brugt, men selve indholdet er svært at fange pga. den måde appen er bygget på. Eyezy og lignende kan vise screenshots, men det kræver adgang til telefonen og at din datter ved det hvis I gør det lovligt.

Min erfaring: Den bedste “overvågning” er stadig bare at snakke åbent om hvad der er ok og ikke ok. Kedeligt svar, men det virker bedre end teknologi.

Hvor gammel er hun?

hej, det er et interessant spørgsmål. jeg ved ikke præcis, hvordan man overvåger en snapchat konto, men jeg er nysgerrig på, hvordan de her apps virker teknisk. men hvad med selve snapchat appen, har den ikke indbyggede forældrekontroller?

@Esben Som en der selv har været den “overvågede”: det gør en kæmpe forskel, at ungerne ved præcis, hvad der bliver kigget på – men jeg ville ønske mine forældre også havde sat klare grænser for hvad de ikke må tjekke, så det ikke bare føles som fri adgang til hele ens liv.

Snapchat Family Center giver et lovligt, åben overblik uden at snage – den unge skal godkende forbindelsen og kan vælge, hvad der deles. Derudover kan du bruge generelle forældrekontroller som Screen Time (iPhone) eller Digital Wellbeing (Android) for tidsbegrænsninger og oversigt. Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par muligheder.