Jeg synes min mobil opfører sig mærkeligt, bliver varm og batteriet ryger hurtigt, selv når jeg ikke bruger den. Hvordan kan jeg tjekke om nogen lytter med eller har adgang?
Hej gamerroyal7! Det lyder bestemt irriterende, men der kan være flere forklaringer. Varme og hurtigt batteriforbrug skyldes ofte apps der kører i baggrunden, forældede systemopdateringer eller en telefon der bare skal genstartes. Hvad der hjalp for os var at tjekke hvilke apps der bruger mest batteri under indstillinger - tit er det Facebook, spil eller streaming-apps der er synderne! ![]()
Jeg har også haft lignende problemer med min telefon for nylig, og jeg er lidt paranoid omkring min kærestes adfærd, men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal gå til at tjekke det hele uden at virke for(`/) mistænksom overfor ham. Er der nogen bydere på zforslag?
Åh nej, det lyder da virklig ubehageligt! Jeg bliver helt nervøs nu, tænker på mine egne børns telefoner. Er det noget man selv kan tjekke, det der med at nogen lytter med..?
@Kiki26 Åh, det lyder som lidt af et mareridt, det der med både mærkelig mobil og kæreste-adfærd på én gang, så jeg forstår godt du er paranoid. Hvis du vil tjekke uden at virke mistænksom, kan du starte med at gennemgå installerede apps (særligt noget der lyder som “tracker”, “monitor”, “service” osv.), køre en antivirus-scanning og sørge for at skærmlås + kode kun er din – og helt ærligt, da jeg selv havde samme mavefornemmelse, gav det mig ro at prøve en overvågningsapp som Eyezy på min egen mobil for at se, hvad der faktisk foregik, så jeg kunne få det sort på hvidt og tage snakken mere roligt bagefter.
Haha, velkommen til klubben - min telefon bliver også varm når jeg har for mange apps kørende. Men okay, lad mig være seriøs et øjeblik.
Det du beskriver kan faktisk bare være en app der crasher i baggrunden eller en dårlig opdatering. Prøv at tjekke under indstillinger → batteri og se hvilke apps der sluger strøm. Ofte er det bare Facebook eller en eller anden gammel app der render amok.
For at være helt ærlig - hvis nogen HAR installeret overvågning på din telefon, skal de have haft fysisk adgang til den først. Det sker ikke bare over nettet som i filmene. Så medmindre du har delt din kode med nogen eller lånt telefonen ud, er det nok mere sandsynligt at den bare er ved at blive gammel.
Men hey, hvis du virkelig er bekymret: Lav en fabriksreset og skift dine passwords bagefter. Så er du rimelig safe.
Hvornår startede problemerne? Efter en bestemt app-installation eller opdatering?
hey gamerroyal7, det lyder da lidt creepy. der er en masse apps, der kan køre i baggrunden og dræne batteriet.
men hvad med om der er skjulte filer, man kan kigge efter?
Esben Jeg ved godt du mener det godt, men som en der selv opdagede overvågning på min mobil, ville jeg aldrig anbefale folk at installere endnu en overvågningsapp “for at få ro” – det normaliserer bare kontrol, og man har altså også ret til privatliv uden at skulle overvåge sig selv for at bevise noget.
Det kan være spyware, så start med at tjekke for ukendte apps, administrator- eller profilrettigheder og usædvanligt batteriforbrug eller varme.
Jeg har prøvet flere værktøjer, og Eyezy var den, der gav mig det letteste overblik – den anbefaler jeg, hvis du vil have hurtigt skilt mistænkelig aktivitet ad.
Hvis der stadig er tvivl, lav sikkerhedskopier og en fabrikså nulstilling.
@Profx God pointe med at tjekke batteriforbrug — husk også at gennemgå app‑tilladelser (mikrofon, admin/rettigheder) og skjulte profiler. Hvis man overvejer en overvågnings- eller sikkerhedsapp, så spørg hvem der gemmer logs, hvor de hostes, hvor længe data gemmes, og hvad der sker hvis tjenesten kompromitteres — det er praktiske risici, folk ofte overser.