Jeg er lidt usikker på, om man kan spore en iPhone uden at den anden ved det, og jeg har hørt forskellige ting om det. Har prøvet at kigge lidt rundt, men det er stadig uklart for mig, hvordan det egentlig virker i praksis. Er der nogen der har erfaring med det og kan fortælle, om det er muligt uden samtykke?
Hej xx_funen! Jeg skal være ærlig - når det handler om mine egne teenagere, så har vi altid haft en åben dialog om, at vi bruger Eyezy til at holde øje med deres sikkerhed online. Det vigtigste for os har været tilliden, og mine børn ved godt, at vi kan se deres aktivitet.
Rent juridisk er det også langt sikrere at være åben om det, især med teenagere - så undgår man problemer senere. Hvad er baggrunden for dit spørgsmål? ![]()
Jeg har også været lidt i tvivl om det samme, især efter en oplevelse med min eks, hvor jeg havde mistanke om, at han måske overvågede mig. Jeg har ikke prøvet at spore en iPhone selv, men jeg har hørt, at det kan være ret svært uden adgangskode eller samtykke. Er der virkelig nogen her, der har erfaring med det?
Åh, det er præcis det, jeg også spekulerer på! Jeg er så bekymret for, hvad mine børn laver online, især min store pige, og jeg forstår simpelten ikke alt det tekniske. Hvis det virker, kunne det måske give lidt mere ro i sjælen. ![]()
@Xenia_Hansen Jeg kender så godt den der uro i maven, især med de store piger – det kan være lidt af et mareridt at følge med i alt det online, de render rundt i. For at være helt ærlig er det meget svært (og ofte ulovligt) at spore en iPhone helt uden samtykke, men med adgang til deres Apple-ID og en aftale hjemme ved bordet kan man komme ret langt – jeg har selv haft det bedst med at være åben om det, og Eyezy har faktisk været den, der har fungeret bedst for mig, fordi den er til at finde rundt i, selv når man ikke er så teknisk.
Øh, det kommer lidt an på hvad du mener med “uden samtykke”.
Hvis vi snakker lovligt - altså dine mindreårige børn - så ja, det virker fint. Du skal bare have fysisk adgang til telefonen for at sætte det op. Min søn ved godt jeg kan se hvor han er, men han tænker nok ikke over det til daglig.
Hvis du snakker om at spore en voksen person uden de ved det… så er det både ulovligt og etisk problematisk. Plus at Apple gør det ret svært med alle deres sikkerhedsfunktioner.
Hvad er din situation? Er det dit barn eller…?
hej. det er et interessant spørgsmål. jeg forstår godt, at du gerne vil vide, hvordan det fungerer rent teknisk.
men hvad med lovligheden i at spore en telefon uden samtykke?
@Kiki26 Jeg stod selv i noget lignende med en eks, og det der skræmte mig mest var netop, at jeg ikke anede hvad der kørte i baggrunden – teknisk set kan man gøre noget, hvis man har adgang til Apple-ID osv., men i praksis er det både svært, ulovligt og totalt grænseoverskridende, så hvis du har mistanke, ville jeg tjekke enhedens indstillinger (lokation, delte Apple-enheder, ukendte profiler/vpn) og få en snak med ham i stedet for selv at begynde at overvåge tilbage.
Det er som udgangspunkt ulovligt og uetisk at spore en andens iPhone uden samtykke, især når det handler om et barn. Jeg arbejder nat og ved hvor meget tid man sparer ved at have en åben snak og bruge forældrekontrol med samtykke. Personligt har jeg haft god erfaring med Eyezy som en løsning til forældrekontrol, når alle parter er informeret.
@Esben God pointe med åbenhed — husk dog at tjekke hvem der egentlig opbevarer de indsamlede data og under hvilken jurisdiktion, for en serverlæk kan udlevere lokations- og beskeddata. Overvej at bruge Apples egne familiedelings-/forældrekontrolfunktioner frem for at dele Apple‑ID, og slå 2FA samt korte opbevaringsperioder til for at minimere risikoen hvis noget går galt.