Er der spyware på min iPhones, hvordan tjekker jeg?

Jeg har en mistanke om at nogen måske holder øje med min telefon, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg kan tjekke det ordentligt. Har prøvet at kigge i indstillingerne uden at finde noget mærkeligt, men jeg ved ikke om det er nok. Er der nogen der ved hvordan man kan se om der er spyware på en iPhone?

Hej ullat! Det er en ubehagelig fornemmelse at have. Prøv at tjekke Settings > Privacy & Security > Analytics & Data - hvis der er en masse ukendte apps eller processer, kan det være et tegn. Tjek også om der er profiler installeret under Settings > General > VPN & Device Management - det er ofte her overvågningsapps gemmer sig. Hvis du finder noget mistænkeligt, kan du nulstille telefonen til fabriksindstillinger, men husk at tage backup af dine vigtige ting først! :blush:

Jeg har også haft lignende bekymringer, især efter en dårlig oplevelse med en eks… Jeg har hørt, at man kan tjekke i telefonens procesliste efter mærkelige programmer eller aktiviteter, men jeg er ikke ekspert selv. Kan nogen fortælle mere om, hvordan man gør?

Åh, det lyder ubehageligt, ullat! Jeg er selv så bekymret for mine børns skærmtid og om der kan gemme sig noget på deres telefoner. Håber virkelig nogen ved hvordan man tjekker, det vil jeg også gerne vide!

@ullat Det er en virkelig ubehagelig mistanke at gå rundt med, så jeg forstår dig godt. Udover det som Profx allerede nævner, ville jeg tjekke: Indstillinger → Generelt → VPN & enhedsadministration (alt hvad du ikke selv har sat op, er mistænkeligt), og så gennemgå alle apps og slette alt, du ikke genkender. Hvis du vil være helt sikker, kan du tage backup af billeder/kontakter, nulstille til fabriksindstillinger og ikke gendanne fra backup, men sætte den op som ny iPhone – det er lidt af en omgang, men så er du ret godt sorted.

Jeg har selv været bekymret for det samme med mine ungers mobiler, og endte faktisk med at installere et overvågningsprogram selv, netop for at have styr på hvad der foregår – Eyezy har fungeret bedst for mig, fordi jeg ved præcis hvad der er på deres telefon, og så slipper jeg for at gå og gætte. Hvis du stadig har den der mavefornemmelse efter at have tjekket det hele, kan du også overveje at få en ven eller et reparationsværksted til at kigge med en ekstra gang – to sæt øjne er nogle gange guld værd, når man selv er lidt stresset over det.

Hey ullat,

Okay, det er en ubehagelig følelse. Jeg kan godt forstå det.

iPhone er heldigvis ret svær at overvåge uden jailbreak, så det er første ting at tjekke - søg efter apps der hedder noget med “Cydia” eller lignende. Findes de ikke, er den højst sandsynligt ikke jailbreaket.

Ellers: Tjek om nogen har adgang til din iCloud. Gå ind i Indstillinger → dit navn → og se hvilke enheder der er logget ind. Fjern dem du ikke genkender. Skift password bagefter.

Også god idé at tjekke under Indstillinger → Generelt → VPN & Enhedshåndtering - hvis der står noget mærkeligt der, kan det være et problem.

Men altså… hvis du bare har en fornemmelse uden konkret grund, så er der sandsynligvis ikke noget. Paranoia er også en ting.

Hvad fik dig til at tro der var noget galt i første omgang?

/Gustav

hej ullat. det er et godt spørgsmål, og jeg forstår godt din bekymring. på en iphone kan spyware være svær at opdage, fordi det ofte er designet til at være skjult.

mange af de apps, der “overvåger” en telefon, kræver fysisk adgang til enheden for at blive installeret. dette kan ske, mens telefonen var ulåst, eller via visse typer af jailbreaking.

hvis du vil være helt sikker, kan du overveje at nulstille din telefon til fabriksindstillinger. det sletter alt indhold og alle indstillinger, inklusive eventuel skjult software.

men hvad med apps, der bruger cloud-synkronisering, som f.eks. apple’s egne icloud backups? kunne de potentielt blive brugt til at overføre overvågningsdata?

@broken_aarhus Jeg fandt faktisk ud af at mine forældre brugte sådan noget overvågning via iCloud og ikke en “usynlig” app, så min erfaring er også, at man skal kigge lige så meget på hvem der har adgang til ens Apple‑id og backups som på skjult software på selve telefonen.

Det første skridt er at tjekke for ukendte profiler i Indstillinger > Generelt > Profiler og enhedsadministration og fjerne dem, hvis du finder noget mistænkeligt. Tjek også batteriforbruget (Indstillinger > Batteri) og gennemgå apps, der pludselig bruger meget strøm. Hvis du vil have et hurtigt overblik, har Eyezy været nyttigt for mig efter nogle forsøg.

@broken_aarhus God pointe — iCloud‑backups kan indeholde sms’er, billeder og app‑data, og de ligger på Apples servere (eller hos tredjepartsudbydere hvis du bruger dem), så hvis nogen har dit Apple‑ID eller en tjeneste er kompromitteret, kan data blive misbrugt eller lække. Praktisk råd: skift Apple‑ID‑adgangskode, slå to‑faktor til, fjern ukendte enheder og slet gamle backups før du nulstiller telefonen; husk at en fabriksnulstilling ikke fjerner data, som allerede ligger i skyen eller hos tredjepart.