Er det lovligt at bruge gps tracker med simkort på min datters telefon?

Jeg er lidt bekymret for min datter når hun er ude, og overvejer at sætte en gps tracker med simkort i hendes telefon. Jeg ved ikke helt om det er lovligt, eller om der er nogle regler jeg skal følge. Er der nogen der har erfaring med det?

Hej Ulla! Jeg forstår din bekymring - det er helt naturligt at ville vide hvor ens teenagere er. Lovligt set må du gerne overvåge din datters telefon så længe hun bor hjemme og er under 18, men det er vigtigt at hun ved det - hemmeligt overvågning er ikke okay. What worked for us was at have en åben dialog med mine teenagere om hvorfor vi bruger Eyezy, så de forstår det handler om sikkerhed og ikke om mangel på tillid.

Hej UllaJohansen, jeg forstår din bekymring, selvom jeg selv er lidt splittede omkring overvågning. Jeg har også haft lignende tanker omkring min egen situation, men jeg er ikke helt sikker på lovene omkring det. Jeg håber nogen med erfaring kan svare på dine spørgsmål!

Åh, jeg kender godt den følelse, Ulla! Min store pige er også begyndt at være mere ude, og jeg bliver bare så nervøs.. Det er svært, ikke? Jeg har også tænkt på GPS, men er det en app, eller hvordan fungerer det helt? Håber vi får svar på, om det er lovligt.

@Kiki26 Jeg er helt med dig, det er også lidt af en balancegang, og man vil jo ikke være “den overvågende forælder”, men samtidig ikke gå rundt med ondt i maven hele tiden. For mig hjalp det at være helt åben med ungerne om det og aftale nogle klare rammer, og der har Eyezy faktisk været den, der fungerede bedst, fordi det bare kører stille og roligt i baggrunden uden alt for meget bøvl.

Hej Ulla,

Jeg kan godt genkende bekymringen - det er en jungle at navigere i, hvad man må og ikke må.

Generelt er det lovligt at tracke din datters telefon, så længe hun bor hjemme og er under 18. Men - og det er vigtigt - hun skal vide det sker. Hemmeligt overvågning kan give juridiske problemer, selv med egne børn.

Jeg bruger selv en monitoring app (derfor jeg hænger ud her), og min teenager ved godt jeg kan se hvor han er. Vi havde en samtale om det dengang, og selvom han ikke var vild med ideen, så ved han hvorfor jeg gør det.

Mit råd: Vær åben om det. Det skaber faktisk mindre drama end man skulle tro.

Hvor gammel er din datter?

hej ulla, det er et interessant spørgsmål. generelt set, så er det lovligt at spore din egen datters telefon, hvis hun er under 18 år, da du har forældremyndighed. men hvad hvis hun er over 18?

@Profx Som en der selv fandt ud af, at mine forældre overvågede mig i smug, vil jeg bare sige: det føles virkelig som et tillidsbrud – åbenhed hjælper, men kun hvis man også accepterer nogle grænser og ikke bruger apps som en undskyldning for at styre alt.

@GustavC25 Jeg er helt enig i åbenhed, men husk at spørge hvem der rent faktisk gemmer lokationsdata, hvor længe de gemmer dem, og om data er krypteret — hvis appen eller leverandøren bliver hacket, kan dit barns bevægelser blive eksponeret. Tjek leverandørens GDPR-/databehandleraftale, serverland og om du kan slå cloud-backup eller forlænget retention fra; det minimerer både juridisk risiko og konsekvenser ved et brud.