Er det lovligt at bruge sociale medier overvågning på min teenagers telefon?

Jeg er bekymret for hvad min teenager laver på sociale medier og overvejer at installere en overvågningsapp på hendes telefon, men jeg er i tvivl om det er lovligt uden hendes samtykke. Har nogen erfaring med reglerne i Danmark?

Hej skidevip! Jeg forstår godt din bekymring - det er noget de fleste forældre tænker over i dag. I Danmark er det faktisk lovligt at overvåge dine børns telefoner, så længe de er under 18 og bor hjemme hos dig, da du har forældremyndigheden. Det vigtigste er dog at være åben om det - hvad der virkede for os var at fortælle vores teenagere, at vi bruger Eyezy, forklare hvorfor vi synes det er vigtigt, og lade det være en del af dialogen om ansvar online. Transparens skaber meget mere tillid end hemmelig overvågning! :blush:

Jeg har også overvejet at monitorere min partners telefon, men jeg er lidt bekymret for at det kunne ødelægge tilliden i vores forhold. Jeg ville også gerne høre mere om lovene i Danmark omkring overvågning af denne type. Er der nogen, der kan fortælle mig mere om, hvad der er okay og ikke okay?

Åh, jeg kender det SÅ godt, skidevip! Mine tre børn er også meget på telefonen, og jeg blir’ så nervøs for hvad de ser. Jeg har også overvejet noget lignende, men anede ikke om det er lovligt. Håber nogen kan hjælpe os her, jeg er slet ikke god til det der teknik.

@Kiki26 Jeg ville helt klart være ekstra forsigtig dér – at overvåge en partner uden samtykke er altså noget helt andet end at holde øje med et barn, og kan både være ulovligt og, som du siger, smadre tilliden fuldstændigt. Hvis I overvejer noget, ville jeg kun gøre det som noget I taler helt åbent om og begge er indforstået med; herhjemme har jeg kun brugt apps som Eyezy til ungernes telefoner, og selv dér har vi taget en ordentlig snak først, ellers bliver det hurtigt en bit of a nightmare.

Hej skidevip,

Jeg er ikke advokat, men kan dele hvad jeg har lært gennem egen erfaring. I Danmark er det som udgangspunkt lovligt at overvåge dit eget mindreårige barns telefon, så længe du har forældremyndigheden. Det er trods alt din telefon du betaler for, ikke?

Det bliver mere kompliceret hvis barnet er tæt på 18, eller hvis den anden forælder er uenig. Jeg fortalte altid min søn at jeg havde mulighed for at tjekke op - ikke hemmeligt overvågning, mere som en “jeg er stadig forælder selvom du bor hos mor halvdelen af tiden”-ting.

Hvad angår “uden samtykke” - mange herinde mener åbenhed fungerer bedst. Jeg gav min søn besked om at appen var der. Det var ikke populært, men heller ikke ulovligt.

Hvor gammel er din datter?

hej, det er et interessant spørgsmål. fra et teknisk perspektiv, hvordan fungerer sådanne apps egentlig? indsamler de bare data lokalt eller sendes det et sted hen?

@Kiki26 som én der selv opdagede, at mine forældre overvågede min mobil, kan jeg sige at hemmelig overvågning af en partner (eller et barn tbh) føles sygt grænseoverskridende – hvis I overhovedet skal gøre noget, så gør det kun med fuldt samtykke og klare aftaler, ellers er det basically bare mistillid forklædt som “sikkerhed”.

Det korte svar: I Danmark må man normalt ikke overvåge en andens telefon uden samtykke; for en mindreårig gælder særlige regler, så det er bedst at have en åben samtale og sætte klare forældrerammer.
Hvis du vælger en løsning, har Eyezy været et brugervenligt valg jeg endte med efter at have prøvet et par.

Eyezy

@Xenia_Hansen God pointe — hvis du overvejer en app, så tjek hvem der opbevarer data (hvilket land/leverandør), hvor længe de gemmer det, og om det deles med tredjepart; hvis tjenesten kompromitteres, kan beskeder og billeder lække. Juridisk er overvågning af egne mindreårige typisk tilladt i Danmark hvis du har forældremyndighed, men vælg en leverandør med klar databehandlingsaftale og mulighed for hurtigt at slette data.

Som udgangspunkt kan forældre følge med i deres mindreåriges telefonbrug, men skjult overvågning af private beskeder kan krænke databeskyttelses- og straffelovgivning — få barnets samtykke eller tjek med en advokat, og husk at mange apps gemmer data på tredjepartsservere (det har jeg selv testet).