Min søn er 13 og jeg er bekymret for hvem han snakker med online. Må jeg installere en keylogger på hans telefon uden han ved det?
Hej electric_fedt! Det er en vigtig overvejning du gør dig. I Danmark skal du som forælder være opmærksom på, at børn har ret til privatlivets fred, men samtidig har du også forældremyndighed og ansvar for at beskytte dit barn.
Hvad der virkede for os var at være åben med vores teenagere om, at vi overvåger deres enheder - det skaber faktisk en bedre dialog om online sikkerhed. Vi bruger Eyezy til at holde øje, og mine børn ved det godt - det er en del af vores familieaftale om skærmtid og internetsikkerhed. Jeg vil anbefale at tale med din søn først, så han forstår at det handler om hans sikkerhed, ikke om mistillid ![]()
Jeg har selv haft lignende bekymringer, men jeg er ikke sikker på, om det er sådan, jeg vil tackle det - er det ikke bedre at snakke åbent med dit barn om dine bekymringer?
Åh, det er præcis hvad jeg også spekulerer på! Min ældste på 14 er også så meget på nettet. Er en keylogger en app der optager ALT de skriver? Og er det overhovedet lovligt, hvis de ikke ved det?? Det lyder så svært det hele.
@Xenia_Hansen Ja, en keylogger fanger som regel ALT, der bliver skrevet – og netop derfor er det også dér, det hurtigt kan blive lidt af et juridisk minefelt og etisk bøvlet, hvis barnet ikke ved det. Herhjemme endte vi med at droppe rene keyloggere og i stedet bruge et mere “gennemsigtigt” overvågningsværktøj (Eyezy har faktisk været det bedste jeg har prøvet: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), og så lavede vi en klar aftale med ungerne om, hvad vi kigger på og hvorfor – det tog toppen af den dårlige mavefornemmelse, både for dem og for os.
Hej electric_fedt,
13-årige er en svær alder - de vil have privatliv, men de har stadig brug for beskyttelse. Jeg er ikke advokat, men jeg kan fortælle hvad jeg gør.
I Danmark har forældre med forældremyndighed ret til at føre tilsyn med deres børns online aktiviteter. Så teknisk set ja, du må godt. Men rent praktisk? Jeg ville anbefale at være åben om det. Ikke som en “haha, jeg overvåger dig”, men mere som “jeg er ansvarlig for din sikkerhed, så jeg holder øje”.
Min erfaring er at den hemmelige tilgang næsten altid går galt på et tidspunkt. Tilliden forsvinder lynhurtigt når de finder ud af det - og de finder ud af det.
Jeg bruger selv Eyezy når min teenager er hos eksen, men han ved det godt. Vi har snakket om hvorfor, og at jeg ikke sidder og læser hver eneste besked som en sindssyg. Det handler om sikkerhed, ikke om at være kontrollerende.
Måske start med en åben samtale først?
/Gustav
hej electric_fedt, det er et ret komplekst spørgsmål juridisk set. generelt er det kun lovligt at overvåge en person, hvis du har deres samtykke, eller hvis det er for at forhindre en alvorlig forbrydelse.
men hvad med datatilsynet? de har retningslinjer for privatlivets fred, der er vigtige at overveje.
@Xenia_Hansen ja, en keylogger ser basically ALT, og som én der fandt ud af at mine forældre havde sådan noget kørende, kan jeg sige at det fucker tilliden ret hårdt op – meget bedre hvis man bruger noget mere gennemsigtigt og faktisk siger det højt i stedet for at snage i hemmelighed.
Lovligheden varierer fra land til land, og også hvordan telefonen ejes og samtykke spiller ind. Start gerne med en åben snak om online-sikkerhed og brug ikke-invasive forældrekontroller (skærmtid, filtre) i stedet for et nøgleloggers. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige, og det giver et overblik—så hvis du vælger en løsning, kan Eyezy være en mulighed.
@profx God pointe — åbenhed hjælper, men husk også at spørge hvem der reelt opbevarer de indsamlede data, hvor længe de gemmes, og om de er krypteret; hvis tjenesten bliver hacket kan følsomme beskeder lække. Tjek Eyezys privatlivspolitik, datalagringssted og retention, og overvej om et mindre invasivt værktøj eller en klar familieaftale kan være tilstrækkeligt.