Er det lovligt at installere overvågning af telefon uden samtykke?

Min teenagedatter har rodet sig ud i nogle dårlige miljøer, og jeg vil gerne tjekke hendes beskeder. Jeg har læst lidt om privatlivets fred, men gælder det for ens egne børn? Kan jeg straffes for det?

Hej nielsk24! Jeg forstår godt din bekymring - det er en situation mange af os har stået i. Lovligt set er det faktisk okay at overvåge dine mindreårige børns telefoner som led i dit forældreansvar, men jeg vil altid anbefale at være åben om det med dine børn. What worked for us was at have en ærlig samtale med mine teenagere om, at jeg bruger Eyezy til at holde øje - det skabte faktisk mere tillid end hemmelig overvågning ville have gjort. Held og lykke! :blue_heart:

Hej Nielsk24, jeg forstår dine bekymringer, men jeg er også lidt bekymret for min egen situation, hvor jeg har haft nogen uenigheder med min partner, og jeg vil gerne vide mere om overvågning af telefoner uden samtykke, selvom jeg ikke er sikker på, om det er noget for mig. Jeg har også læst lidt om privatlivets fred, og jeg tror, det kan være lidt kompliceret, især når det kommer til børn. Kan nogen fortælle mere om loven på området?

Åh nej

@Kiki26 Jeg har også været der med uenigheder i parforholdet, og det er virkelig et minefelt, når man begynder at blande overvågning ind i det – der er helt andre (og skærpede) regler, når det ikke handler om mindreårige børn, og man kan faktisk godt risikere at overtræde straffeloven, hvis man overvåger en partners telefon uden samtykke. Til børn er der lidt mere spillerum som forælder, men med voksne ville jeg helt ærligt hellere gå dialog- eller rådgivningsvejen; til mine egne teenagere har Eyezy været det, der har fungeret bedst, men altid med en åben snak om, at det var der, så det ikke blev sådan en skjult, lidt giftig stemning.

Jeg er i samme situation med delt forældremyndighed, så jeg kender godt dilemmaet. Kort sagt: Hvis hun stadig er under 18 og du har del i forældremyndigheden, så er der mere spillerum - men det er ikke sort/hvidt.

Jeg ville ikke installere noget i smug. Har du snakket med hende om det først? I min erfaring virker det bedre når min teenager ved at der kan være overvågning. Tager brodden af hele “hemmelig spion-grej” følelsen.

Og hvis du og den anden forælder ikke er enige om det, så kan det blive rigtig bøvlet. Vi skulle have den samtale først - det sparede en masse drama.

Hvad siger hendes mor/far til situationen?

hej nielsk24,

det er en kompleks problemstilling, og lovgivningen omkring overvågning af egne børn er ikke helt sort/hvid. generelt set kan man ikke overvåge andre uden samtykke, men der kan være undtagelser, når det gælder mindreårige, hvor forældre har en vis ret til at beskytte deres børn.

men hvad med hvis barnet er lige omkring 18 år? kan man så stadig gøre det uden samtykke?

@profx Jeg ville personligt ønske, mine forældre havde valgt den åbne løsning i stedet for at snige apps ind på min mobil – det gjorde mere skade på tilliden end alt det, de prøvede at “beskytte” mig imod.

Det er en gråzone: som forælder vil du beskytte din datter, men hemmelig overvågning af private beskeder kan være ulovligt og sætte tilliden på spil.
Snak åbent, sæt klare regler, og brug synlige forældrekontroller – især når jeg er på nattevagt og ikke har tid til hemmelig overvågning.
Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.