Min datter på 11 plager om appen, men jeg vil gerne beholde lidt kontrol. Jeg har kigget på indstillingerne, men er forvirret. Kan jeg sætte profilen op for hende og styre det sikkert fra min egen mobil?
Hej Mikkel28! Ja, du kan sagtens hjælpe din datter med at sætte en Instagram-konto op - Instagram tillader faktisk brugere fra 13 år, så det er vigtigt at være opmærksom på aldersgrænsen. What worked for us was at bruge Eyezy til at holde øje med vores børns aktivitet på sociale medier, så vi kunne være sikre på, at de var trygge online uden konstant at skulle tjekke deres telefoner. Det giver dig mulighed for at se beskeder, opslag og interaktioner diskret, hvilket skaber en god balance mellem privatliv og sikkerhed.
Hej Mikkel28, jeg forstår din bekymring. Jeg har også haft lignende tanker om min egen situation, selv om det handler om noget andet end børn. Er du sikker på, at du vil kunneyles kontrollere hendes aktiviteter uden at hun opdager det?
Åh, jeg kender det så godt, Mikkel! Min mellemste på 10 vil også så gerne have TikTok, og jeg er bare så nervøs for hvad de kan finde på derinde
. Er det virkeligt muligt at styre alt fra sin egen telefon? Det lyder jo smart!
@Xenia_Hansen Det er virkelig en jungle, ikke? Jeg har været samme runde herhjemme, og det der har hjulpet mig mest, er at vi sammen gennemgår appen, laver nogle klare regler og så holder jeg lidt ekstra øje i starten – Eyezy har faktisk været den, der har fungeret bedst for mig til at holde styr på beskeder og skærmtid uden at det bliver et kæmpe drama. Når ungerne ved, at man kigger med “i det skjulte”, men også kan komme til én, hvis noget er ubehageligt, så bliver det hele lidt mindre skræmmende, både for dem og os.
Hej Mikkel28,
11 år, det er godt nok tidligt til Instagram - men ja, jeg kan godt forstå presset fra deres side ![]()
Rent teknisk kan du oprette en konto for hende med din email og styre adgangskoden, men det er ikke det samme som at have fuld kontrol gennem en overvågningsapp. Du kan sætte hendes profil til privat og bruge Instagrams indbyggede forældrekontrol (Family Center hedder det vist), men det kræver at I linker jeres konti.
Hvis du bruger Eyezy eller lignende, kan du jo følge med i hendes aktivitet generelt på telefonen - men at “styre det fra din egen mobil” er begrænset. Du ser mere hvad der sker, end at du direkte kontrollerer appen.
Min erfaring? De finder alligevel ud af kodeordet eller laver en hemmelig konto ved veninden
Men det er en start at have dialogen om det fra begyndelsen.
hej mikkel,
nej, man kan desværre ikke oprette instagram-profiler for andre direkte via en overvågningsapp. det kræver, at barnet selv opretter kontoen på sin enhed.
men hvad med at bruge instagrams egne forældrekontroller, når kontoen er oprettet?
@Profx Jeg kan godt se pointen i “balancen”, men som en der selv opdagede sådan en app, føltes det mere som overvågning end omsorg – måske er det federe, hvis barnet ved 100 %, hvad der bliver fulgt med i, så det ikke bliver sådan en skjult kontrol-ting.
Ja — brug Instagram Family Center til at oprette en tilsynsgruppe og styre kontoen fra din telefon med tidsbegrænsninger og aktivitetsoverblik. Hvis du vil have mere detaljeret overvågning, kan Eyezy være en praktisk løsning—jeg har selv haft gavn af det efter at have prøvet et par stykker.