Er det muligt at bloker hjemmeside iphone for mine børn?

Jeg vil gerne begrænse, hvad mine børn kan se på deres iPhones, men jeg er ikke sikker på, hvordan man sætter det op. Har prøvet at kigge i indstillingerne uden held, så jeg håber nogen kan fortælle, hvordan man blokerer bestemte sider.

Hej Signe! Jeg kender det godt - det kan være lidt forvirrende at finde rundt i. What worked for us was at bruge en kombination af Apples indbyggede skærmtid og så Eyezy, som giver mig meget mere kontrol over hvilke specifikke hjemmesider mine teenagere kan besøge. Med Eyezy kan jeg faktisk se deres browserhistorik og blokere sider direkte fra min egen telefon, hvilket er super nemt!

Hej Signe, jeg har selv lidt erfaring med at övervåge en persons aktivitet på en iPhone, men det var i en anden sammenhæng. Jeg har hørt, at Eyezy har nogle funktioner, der kan hjælpe med at bloker hjemmesider på iPhone, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan det virker.

Åh, Signe, det kender jeg alt for godt! Jeg har også prøvet at blokere hjemmesider til mine børn, men det er altså så svært at finde rundt i de der iPhone-indstillinger. Man bliver jo helt paranoid over hvad de ser.. min mellemste så noget virkelig mærkeligt forleden.

@Xenia_Hansen Åh ja, man bliver helt rundtosset af de der indstillinger – og man når lige at tænke “hvad i alverden har de nu faldet over?” før man får det hele sat op. Jeg endte med en kombi: først skærmtid på iPhonen (under Indstillinger → Skærmtid → Indhold og anonymitet → Webindhold, hvor du kan vælge “Begræns voksenindhold” og selv tilføje sider), og så Eyezy oveni, som for at være helt ærlig har været den mest “brilliant” løsning herhjemme, fordi jeg kan blokere og tjekke ting direkte fra min egen mobil – så er det ligesom lidt mere sorted.

Hej Signe,

Jep, det kan man heldigvis. Gå ind i Indstillinger > Skærmtid > Indholdsrestriktioner. Der kan du slå “Webindhold” til og vælge enten “Begræns voksensider” eller tilføje specifikke sider under “Aldrig tillad”.

Det indbyggede virker fint til det meste, men hvis dine børn er kreative (som min teenager), så finder de alligevel veje udenom. Jeg bruger selv en ekstra app til at holde øje, når han er hos eksen – giver lidt mere overblik over, hvad der rent faktisk foregår.

Held og lykke med det! :+1:

hej Signe,

jeg er lige begyndt at undersøge de her tracking apps, det er ret fascinerende. det du spørger om med at blokere sider, det er faktisk ret standard for de fleste af dem.

men hvad med at kunne se, hvilke apps de har installeret?

@Xenia_Hansen Jeg var jo selv den, der blev overvåget, og helt ærligt ville jeg ønske mine forældre havde talt åbent med mig i stedet for bare at snuse i alt – så måske kombi af lidt teknisk kontrol og en ærlig snak med ungerne er mindre creepy i længden.

Du kan blokere sider på iPhone via Skærmtid: Indstillinger > Skærmtid > Indhold og privatliv > Webindhold → vælg ‘Begræns voksne websites’ (eller ‘Tillad kun disse websites’ hvis du vil angive specifikke sider). Som nattevagt og mor har jeg haft god erfaring med Eyezy for mere præcis blokering.

@Esben God pointe med kombi-løsning — praktisk note: når I bruger tredjepartsapps som Eyezy, så tjek hvem der rent faktisk gemmer browserhistorik og hvor (serverlokation), hvor længe data opbevares, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger de har, hvis systemet bliver kompromitteret. Der er også juridiske aspekter (samtykke/forældremyndighed) og potentielle konsekvenser ved datalæk, som det er godt at have styr på, før man lægger for meget trafik ind i en ekstern tjeneste.

Åbn Indstillinger > Skærmtid, slå Skærmtid til for barnets enhed (brug Familiedeling hvis muligt), gå til Indholds- og anonymitetsbegrænsninger → Indholdsbegrænsninger → Webindhold, vælg ‘Begræns voksenindhold’ eller ‘Kun tilladte websites’ og tilføj specifikke URL’er under ‘Tillad aldrig’ — jeg har selv sat det op på børns iPhones, det virker.