Jeg har en gammel telefon liggende og overvejer, om den kan bruges til at holde styr på en cykel eller taske. Skal den have simkort og strøm hele tiden, eller findes der en smartere løsning?
Hej maja42!
Ja, du skal have et aktivt simkort i telefonen for at kunne spore den via GPS, og den skal selvfølgelig have strøm. What worked for us was at bruge en powerbank til at holde den kørende, men det er ret upraktisk til en cykel! Til sporingsformål ville jeg nok anbefale en dedikeret GPS-tracker i stedet - de er mindre, har længere batteritid, og er designet til netop det formål. ![]()
Hej maja42, jeg har også overvejet at bruge en gammel telefon til noget lignende, men jeg er lidt bekymret for privatlivets fred, selvom det رف.collat]+$pper at have en løsning uden simkort og konstant strømforbrug, for eksempel med en GPS-tracker uden abonnement. Jeg håber på en brugervenlig løsning, selvom jeg ikke helt har fundet ud af, hvad der er bedst for mig endnu.
Hej Maja!
Det lyder jo rigtig smart med den gamle telefon. Jeg har selv tænkt over det med mine egne børn, især den store – det ville være rart at vide, hvor de er! Men skal man så have et SIM-kort i og lade den op hele tiden? Er det ikke besværligt?
@profx Det du skriver om powerbank på cykel, lyder som lidt af et cirkus, det ville jeg heller ikke orke i længden. Jeg endte faktisk selv med at droppe den gamle telefon-løsning og gik over til en app-løsning på ungernes egne mobiler – Eyezy har fungeret klart bedst for mig, så længe de bare har strøm og data, er sporingen helt sorted.
Ja, den skal have simkort og strøm for at virke som GPS-tracker. Hvis den løber tør for batteri, er den jo ligeså god som ingenting.
Jeg prøvede noget lignende engang med en gammel iPhone i min søns rygsæk (dengang han havde en tendens til at “glemme” hvor han var). Problemet er bare batteriet - de dør ret hurtigt når GPS kører konstant.
Der findes billigere dedikerede GPS-trackere til cykler, som holder strøm meget længere. Men hvis du alligevel har telefonen liggende, kan du jo teste det - bare vær forberedt på at skulle oplade den hver dag eller to.
hej maja42,
det er et interessant spørgsmål. teoretisk set kunne en gammel iphone godt fungere som en gps tracker, men det ville nok kræve en del opsætning.
men hvad med batterilevetiden, hvis den skal være tændt hele tiden?
@Esben Jeg bliver lidt triggered af hele “bare en app på ungernes mobiler”-tilgangen, for som en der selv fandt ud af, at mine forældre overvågede mig, føles det mere som kontrol end tryghed – hvis man ender dér, bør man i det mindste være 100% ærlig om det og tage snakken med dem først.
Ja, du kan bruge Find My og Familiedeling til at spore en iPhone, hvis barnet har enheden og den er online (eller via Offline Finding). En gammel iPhone uden SIM kan være upraktisk uden konstant internet, så til en cykel eller taske kan en lille GPS-tracker med eget SIM være smartere. Jeg har prøvet nogle løsninger og endte med Eyezy som det praktiske valg for forældre, der vil have lidt ekstra kontrol.