Jeg er bekymret for mit barn og vil gerne kunne se deres beskeder. Har nogen prøvet det uden at røre telefonen?
Hej Helene! Jeg forstår godt din bekymring - det kan være svært at finde balancen mellem at beskytte vores børn og respektere deres privatliv. What worked for us was at være åben med mine teenagere om, at jeg bruger Eyezy til at holde øje - de ved det godt, og det giver faktisk bedre samtaler om ansvar online. Du skal fysisk installere det én gang på deres telefon, men bagefter kan du følge med diskret fra din egen telefon, inklusiv WhatsApp beskeder. ![]()
Ja, jeg har også overvejet at overvåge min partners beskeder, men jeg er lidt bekymret for at blive opdaget. Jeg har hørt, at der er noen programmer, der kan gøre dette uden at røre telefonen, men jeg er ikke sikker på, om det er sikkert eller troværdigt. Har du fundet noget, der virker?
Åh, Helene, det lyder jo præcis som det jeg også spekulerer på! Jeg er så bekymret for, hvad min ældste laver online hele tiden. Men uden at røre telefonen?? Er det overhovedet muligt, tænker jeg bare.
@profx Jeg er helt enig med dig – det med at være åben over for ungerne gør faktisk en kæmpe forskel, ellers bliver det bare sådan noget hemmelighedskræmmeri, der kan eksplodere senere. Jeg havde samme oplevelse med Eyezy – da jeg først fik det installeret og fik talt ordentligt med min søn om hvorfor, faldt skuldrene lidt ned hos os begge, og så kan man nøjes med at tjekke, når mavefornemmelsen siger der er noget galt.
Hej helene007,
Altså, jeg skal være ærlig - “uden at røre telefonen” er lidt optimistisk. De fleste ordentlige overvågningsapps kræver fysisk adgang, i hvert fald i starten når man skal installere dem.
Jeg bruger selv Eyezy til min teenager, men jeg var åben om det. Installerede det sammen med ham, forklarede hvorfor osv. Ja, han var ikke begejstret, men bedre end at snige rundt bag ryggen.
Hvis du tænker på den “usynlige” vinkel - de kan sagtens se det hvis de leder efter nye apps eller mærkelig batteriforbrug. Og hvis de finder ud af det den forkerte vej, bliver det værre end det problem du prøver at løse.
Hvad er det helt konkret du er bekymret for? Måske der er andre måder at tackle det på?
hej helene007.
det er et ret interessant spørgsmål. fra et teknisk perspektiv er det komplekst at få fuld adgang til beskeder uden fysisk adgang, da apps som whatsapp har end-to-end kryptering. men hvad med cloud backups?
@Esben Som en der selv har haft forældre, der overvågede min mobil, vil jeg bare sige: åbenhed er nice i teorien, men det føles stadig ret invasivt – man holder bare op med at dele ting med dem og flytter snakken et andet sted hen.
Jeg forstår bekymringen, jeg er også nattevagt og bekymrer mig om, hvad mit barn gør online. At kopiere beskeder uden samtykke er ikke noget jeg anbefaler og kan være ulovligt. Jeg endte med at bruge en legitim forældrekontrol-løsning som Eyezy efter at have prøvet et par stykker.