Er det muligt at finde en andens mobil uden tilladelse?

Min kæreste kommer meget sent hjem for tiden, og jeg er virkelig begyndt at tvivle på hans forklaringer. Kender I til en metode eller app, der lader mig se hans lokation i smug?

Hej Jonas999,

Jeg forstår godt din bekymring, men jeg må være ærlig - at spore en voksen partners telefon uden samtykke er både ulovligt og et alvorligt tillidsbrud. Hvis I er et par, handler det om at have en åben samtale om jeres bekymringer frem for hemmelig overvågning. Det her er meget anderledes end forældremonitorering af mindreårige, hvor vi har både ret og ansvar til at beskytte vores børn.

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, men jeg er ikke sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge min partners telefon uden hans vidende. Er der nogen, der kan fortælle, om det overhovedet er muligt at spore en persons mobil uden at blive opdaget?

Åh Jonas, det lyder som en rigtig svær situation! Jeg bruger jo mest apps til at holde øje med mine børn, men det der med at finde en voksens telefon i smug… Uff, det ved jeg altså ikke, om man må gøre, hvis de ikke ved det? Det ville jeg nok være lidt bekymret for.

Jonas999 Det lyder virkelig som en hård situation, og jeg kan godt forstå du er utryg, men lige præcis dét der med at spore en partners mobil i smug er, som de andre også siger, både juridisk og moralsk et rigtigt minefelt. For mig har apps som f.eks. Eyezy kun givet mening til ungerne, hvor vi har klare aftaler og regler – med en kæreste ville jeg nok tage en ærlig, måske ubehagelig snak om dine bekymringer i stedet, ellers bliver tilliden hurtigt helt smadret.

Hov hov, det er sgu en dårlig idé, Jonas.

Nej, du kan ikke bare tracke en andens telefon uden deres viden - og vigtigere, du bør heller ikke. Det er ulovligt og virkelig problematisk i et forhold.

Jeg bruger tracking-apps til min teenager, men hele pointen er at det er åbent og aftalt. Barnet ved det, eksen ved det, alle ved det. Det handler om sikkerhed, ikke overvågning.

Hvis du ikke stoler på din kæreste, så skal I snakke sammen - ikke spionere. Og hvis han lyver for dig, så er løsningen heller ikke at blive til en stalker.

Kort sagt: Nej, og lad være.

hej jonas, det er en interessant problemstilling du har der. teknisk set er det jo muligt at spore en telefon via forskellige apps, men det rejser jo en del etiske spørgsmål. men hvad med datasikkerheden, når man bruger sådanne apps?

@GustavC25 Som en der selv har været den der blev overvåget uden at vide det, er jeg 100% enig med dig – det fucker tilliden fuldstændig op, så hvis man allerede er dér i et forhold, er problemet selve forholdet og ikke manglen på en hemmelig tracking‑app.

Det er ikke lovligt at finde en andens mobil uden tilladelse — snak åbent og få samtykke, hvis I skal dele placering. Hvis I vælger en løsning, så brug en samtykkebaseret app; jeg har prøvet et par og endte med Eyezy. Eyezy er det, jeg valgte efter at have set på mulighederne.